Ämnesord: hälsa, psykologi, kärlek, kultur
Utgivningsår: 2020
ISBN: 9789198618303

Medelbetyg: 2 (1 röster)
Bok recensioner av Candy :
2023-01-11 10:39

Vid första föreläsningen på universitetet var han där. Sasha Linden, en slarvigt klädd musiker som bara går där för studiestödets skull. Janni blir blixtförälskad, dit Sasha går följer hon som en hund. Hon är lesbisk men vill inget hellre än att ha Sasha mellan benen. Men han tvekar, han har andra kvinnor och ser Janni som sin själsfrände och musa. Han vill helst bara umgås och diskutera musik med henne.
Men det är längesen nu. Janni och hennes vänner firar dottern Ellas treårsdag när det plötsligt ringer på dörren. En ung påstridig journalist vill veta vad som egentligen hände den där kvällen för snart fyra år sedan då den kända musikern Sasha Linden hittades död på sitt hotellrum. Janni blir chockad och vägrar först. Men journalisten hotar, om du inte berättar för mig får du hela vargflocken efter dig. För Ellas skull faller hon till föga. Men vad ska hon säga, hur mycket vet utfrågaren och kommer man att ta Ella ifrån henne...

Så spännande börjar boken, med antydningar om något så traumatiskt att det påverkat inte bara Janni utan också henne ofödda barn och hund!! Berättelsen hoppar mellan dåtid och det som hände, och nutid då hon försöker berätta lagom mycket. Janni och Sasha hade en av-pårelation där han plötsligt försvann i månader och år, var med andra kvinnor, gifte och skilde sig och gjorde succé i musikbranschen. Men så dyker han upp, skickar ett SMS, "kom" och Janni släpper vad hon än har för händer, vänner, flickvän och jobb, och kommer. Och slutet blir ett riktigt antiklimax där läsaren står handfallen "jaha, vad hände egentligen, vad menar författaren"?

Okej, jag kanske spoilar men det är faktiskt ingen vidare bok. Ännu en besatt kvinna som lyder en hopplös mans minsta vink. Jag talar alltså om en man som bjuder sina rådumpade ex på sitt bröllop - och de kommer! Vad är det med vissa kvinnor?
Författaren är poet och det är hennes första roman. Det kanske förklarar en del, det rapsodiska och hetsiga sättet att skriva, pratigheten, de korrekta karaktärerna kontra föraktet för "vanliga" människor. Jag gillar inte boken men skulle gärna se att någon annan läste eller har läst den och kan förklara de kvalitéer jag inte hittade men så många kritiker tydligen funnit, och varför den har toppbetyg på Goodreads. Min aversion kan delvis bero på att jag tycker så illa om Janni, överspänd, opålitlig och egoistisk.

"

Skriv egen bokrecension till Candy