Boken om det hemliga sällskapet

Författare: Claes Hyllinger
Ämnesord: filosofi, humor, kultur

3 romaner i en volym. Claes Hylingers romaner Det hemliga sällskapet, Den stora sammankomsten och I det hemliga sällskapets tjänst i en volym. På uppdrag i Paris kommer unge Knut från Göteborg för första gången i kontakt med det hemliga sällskapet. Det gäckande sällskapet och dess medlemmar fortsätter sedan att dyka upp i hans liv med ojämna mellanrum, trots att unge Knut inte är så purung längre. Och sällskapets hemligheter kan han alltjämt bara ana sig till

Bok recensioner av Boken om det hemliga sällskapet :
2005-01-23 22:47
Den stora sammankomsten-
Detta är en fristående fortsättning på Det hemliga sällskapet (som jag har i en separat recension). Dessa två + I det hemliga sällskapets tjänst finns nu samlade i pocket under titeln Boken om det hemliga sällskapet.
Den stora sammankomsten är inte lika fyndig som den första boken, inte vid andra genomläsningen. När jag läste den första gången var det en klar femma, för att den då låg närmre i tiden. Här hamnar hjälten, den unge Knut på på en liten ö i Kattegatt där mängder av olika New Age-grupper träffas för att medlemmarna ska utveckla sig själva i öns lugna klostermiljö. Men flera av deltagarna finner, att det inte är i Yogi Swami Svendsens grupp, eller astrologernas eller någon av de andra bluffmakarnas grupper som den verkliga personliga utvecklingen sker, utan någon helt annan stans. Den stillsamma humorn är den samma som I det hemliga sällskapet, men de (för att uttrycka mig i en paradox): De halsbrytande självklarheterna är inte lika många och inte lika fyndiga. Kan inte sätta betyg på den.
Sista delen i trilogin är
I det hemliga sällskapets tjänst.
Här träffar Knut efter flera år åter sina vänner i det hemliga sällskapet. Precis som i Det hemliga sällskapet, finns även i denna bok mängder med halsbrytande och roliga resonemang kring livet. Men det som retar mig med böckerna är att miljön är lika homosocial som en bankstyrelse: Kvinnornas enda roll är att vara föremål för Knuts kärlek. Annars är det nästan bara män som pratar med män. Men sån är kanske miljön i Göteborg och i Paris? Men boken får en fyra för de intelligenta resonemangen, den kluriga humorn och inte minst för det märkliga sällskapet som både finns och inte finns, och finns ibland och ibland delvis och har inget eller stort inflytande och som är jättehemligt och vidöppet på samma gång.
Egentligen är jag för lat eller för ointelligent för att kunna förstå sådana här böcker, men eftersom de filosofiska resonemangen (eller brist på dylika - hemliga sällskapets avsikter förblir dunkla! - eller klara!) ligger nära mitt/mina eget sätt att tänka så har jag lätt för att ta till mig denna bok-trilogi.

"

Skriv egen bokrecension till Boken om det hemliga sällskapet
En omoralisk historia