Författare: Moa Herngren
Ämnesord: depression, psykologi, kärlek
Utgivningsår: 2022
ISBN: 9789113115207

Bok recensioner av Skilsmässan :
2022-07-02 14:50
Bea och Niklas lever ett bekvämt, borgerligt liv på Östermalm. Niklas är barnläkare på Sofiahemmet, Bea arbetar med biståndsverksamhet på Röda Korset, de har två fina tonårsflickor (tvillingar), bor i en stor våning med vackra designmöbler och har lantställe på Gotland. Allt borde vara frid och fröjd, men en kväll kommer Niklas inte hem efter en krogrunda. Bea, som håller på att oroa ihjäl sig och tror att något hemskt har hänt, får till slut veta att maken tagit sin tillflykt till en väns arbetslokal där han behöver tänka. Det visar sig att Niklas vill skiljas och Bea fattar ingenting "vi har det ju så bra". När det så småningom sjunker in lägger hon all skuld på Niklas och en eventuell ny kvinna. Dock har han inte varit otrogen. Bea som tagit allt ansvar hemma och så bara sticker han, vilket svin! Ändå är hon beredd att förlåta om han bara kommer tillbaka. Men som det står i Skriften, den som är utan skuld kasta första stenen...

Då jag hört många lovord om boken var jag lite rädd att bli besviken. För mycket beröm brukar göra mig misstänksam och det faktum att en kvinna skriver om en man som lämnar öppnar för offerkofta kontra svikare utan nyanser. Dessutom är det vanliga att kvinnan initierar skilsmässor, tre gånger av fyra. Så jag hade föredragit det upplägget.
Men jag oroade mig i onödan! Det är en utmärkt berättelse om hur ett äktenskap dör, varför det blir som det blir och vad som händer sen. Skickligt upplagd också, Bea framställs först som offer, men när läsaren sedan får Niklas´ syn på saken hamnar Bea i en helt annan dager. Och så är det väl oftast, det är sällan bara den enes fel. (Säger jag som inte har egen erfarenhet av skilsmässa). Genomgående är dock bristen på kommunikation, om Niklas varit tydligare och Bea velat lyssna kanske separationen kunnat undvikas.

Men alla kommer inte att gilla boken då den inte är så svartvit som vissa vill ha det när det gäller vem som är skyldig och inte. Precis som med Moas tidigare bok ”Svärmodern” väcks många tankar om hur relationer fungerar och hur man bör reflektera över att de alltid, alltid ser olika ut från olika synvinklar. Oerhört nyttigt och viktigt både för de som är i relationen men också för den som står utanför och ”tittar in”. En mycket insiktsfull och läsvärd berättelse vars undertoner kommer att leva kvar hos läsaren länge.

"

Skriv egen bokrecension till Skilsmässan