Författare: Bianca Kronlöf
Ämnesord: , relationer
Utgivningsår: 2021
ISBN: 9789100195007

Bok recensioner av Brev till mannen :
2022-04-10 16:15
Komikern och feministen Bianca Kronlöf har själv blivit utsatt för övergrepp och nu skriver hon till män hon mött. Om känslor, våld, maskulinitet, förväntningar och krav. Jag hade vissa förhoppningar men tyvärr visade det sig vara de vanliga svepande anklagelserna mot män, framförda i ett mästrande tonfall. Att vi struntar i och tiger om vissa mäns våld mot kvinnor och att det är vårt fel att det fortfarande pågår. För trots att hon hyllar kvinnor som starka och självständig kräver hon att männen ska komma på sina vita springare och stoppa allt våld mot kvinnor. Hur det ska ske går hon inte närmare in på...

Men boken är klart läsvärd och hon tar upp många viktiga och bra saker också. Särskilt pekar hon på samhällets allmänna tolerans mot våld, både underhållningsvåld och allmänt våld. Vi matas med allt råare våld hela tiden, i böcker, filmer på nyheter och även inom idrotten. Och då kommer hon genast in på de dubbla budskap som skickas till pojkar och män. Vi ska vara tuffa, kunna försvara oss själva och vår kvinna, på hockeyplanen ska det vara hårda tag och många tacklingar, vi ska inte gnälla när vi mår dåligt men ändå prata om känslor när vår kvinna vill. Militärt våld är accepterat och rentav hyllat och soldater belönas med medaljer. Män får inte slåss men föraktas om de inte kan försvara sig.

När det gäller sex får killar bara höra vad de inte ska göra, de får inga nycklar till vad de ska göra. Tjejer frågar varann "gav han dig orgasm" eller "fick du komma" utan att närmare fundera över sin egen roll och ansvar i sammanhanget. Hon skriver också "kvinnor är tillsammans med män för att de vill, inte för att de behöver". Det är något som män som klagar över feminism och att män blir överflödiga borde ta till sig.
Boken borde läsas av män och kvinnor tillsammans, som diskussionsunderlag. För bara tillsammans kan vi komma vidare, att kasta anklagelser över könsgränserna leder ingenstans.

"

Skriv egen bokrecension till Brev till mannen