Spänning:  2
Lärorik:  9
Sorglig:  7

KÖP BOKEN ONLINE

Gulag. De sovjetiska lägrens historia
Anne Applebaum

Lägersystemet fanns med från början i den kommunistiska ideologin och överlevde fram till murens fall. Miljontals människor fängslades, led och dog, oskyldiga offer för kommunismens terror. Här är deras berättelse. Genom memoarer, brev och ögonvittnen får vi en fullständig redogörelse för lägersystemet i Sovjetunionen. Gulag har blivit en stor internationell framgång. Peter Englund har skrivit det svenska förordet.

Anne Applebaum är journalist och författare och var länge Östeuropakorrespondent för The Economist.

Medelbetyg: 4 (3 röster)

Bok recensioner av Gulag :

axel-nelson 2005-01-07 16:54
Författaren Solzjenitsyns bok Gulagarkipelagen gav oss ett nytt ord GULAG. Det var de fångläger som fanns utspridda över hela Sovjetunionen. Här hamnade både kriminella och politiska fångar. Förhållandena var vedervärdiga och fångarna tvingades slavarbeta i gruvor, skogsbruk eller med kanalgrävning. Att bli av med oönskade personer och samtidgt få arbetskraft som var nästan gratis var syftet. Det var Stalins motsvarighet till koncentrationslägren.
I boken skildras lägrena generellt, men även enstaka läger och enstaka människoöden. Författaren skriver bra och därför blir denna tjocka, faktaspäckade bok aldrig tråkig att läsa. Jag saknar en lite utförligare beskrivning av det övriga Sovjetunionen, så att man får in GULAG i ett större sammanhang., Men det är en marginell anmärkning För oss lite äldre har GULAG varit känt länge, främst genom dess mest berömde fånge, nobelpristagaren Alexander Solzjenitsyn. Jag har märkt att yngre inte inte känt till GULAG innan de fick upp ögonen för den här boken. Medlemmar i Ung Vänster varnas för att läsa denna bok! Ni kan lätt riskera att få upp ögonen för kommunismens brott!

helix 2006-04-23 20:25
Applebaum skriver en späckad bok om ett av Sovejtunionens värsta företeelser - att spärra in folk på mycket grumliga grunder.
Denna tunga skrift borde vara en ögonöppnare för alla. Åtminstone jag hade inte koll på vidden - och systematiseringen - av dessa i kommunismens namn begågna brott (mot mänskligheten?)!

Historikern Applebaum skriver bra, lättillgängligt. Men ändå fattas något. Jag har svårt att sätta fingret på det, men kanske är det lite glöd, eller driv jag saknar. Men visst - det är ju förfärliga (i ordets rättabemärkelse) saker hon tar upp.

fcukyuo 2010-06-10 15:43
Läste den under ett sommarlov för ett par år sedan parallellt med en rad skönlitterära böcker, blev alldeles för tungt för min del att bara läsa denna informationspäckade bok! Mitt upplägg passade dock mig alldeles utmärkt och gjorde kanske att jag som inte alls är van att läsa faktaböcker kunde ta till mig all information! Mycket läsvärd, nästan omöjligt att förstå att detta ägt rum!

Skriv egen bokrecension till Gulag

KÖP BOKEN ONLINE