Meter i sekunden

Författare: Stine Pilgaard
Ämnesord: humor
Utgivningsår: 2021
ISBN: 9789180231022

En ung kvinna flyttar till Västjylland och frågorna hopar sig. Hur småpratar man med den lokala mathandlaren? Kan man stoppa världens dårskap med en frågespalt? Vad tänker västjyllänningarna på i pauserna mellan sina meningar? Varför är folkhögskoleeleverna så glada, och hur fäller man ihop en barnvagn i ett stycke? Meter i sekunden är en humoristisk och kärleksfull roman om en ung kvinna som flyttar till Västjylland och ska hitta en väg genom folkhögskolelivet och den västjylländska samtalsformen, och samtidigt komma in i rollen som nybliven förälder och orakel i lokaltidningens frågespalt.

Folk stannar till inne på Kvickly, gör konstiga grimaser och ger ifrån sig märkliga ljud för att få kontakt med min son. De ställer sig bredvid oss och börjar prata genom honom. Vad heter du, lille vän, vilka fina lockar du har, är du ute och handlar med mamma. Ibland svarar jag med hög och gäll bebisröst, och då tittar min son överraskat upp på mig, men oftast svarar jag neutralt i hans ställe, som en professionell buktalare. Min son ser överseende ut, som om det ingår i jobbet, men ibland rynkar han på ögonbrynen, blåser upp kinderna och ser sur ut. Jag förstår honom verkligen, det måste vara tröttsamt att ständigt bli tilltalad som om han var en blandning av sällskapsdjur och prydnadsföremål. De flesta kontaktförsök åtföljs av anekdoter som handlar om åskådarens egna barn eller barnbarn, grannens dotter i samma ålder, ett syskonbarn som också snart ska fylla ett.
Medelbetyg: 3,5 (2 röster)
Bok recensioner av Meter i sekunden :
2021-12-05 22:28
Meter i sekunden av Stine Pilgaard var en riktigt trevlig läsupplevelse. Boken har fått flera utmärkelser i hemlandet Danmark där den har sålt i över 80000 exemplar.

Det är en mysig bok och riktigt rolig. Kanske inte så att den lockar till gapskratt, men jag sitter hela tiden och myser när jag läser boken. Alldeles speciellt gillar jag de fiktiva frågorna till tidningens frågespalt och huvudpersonens svar som är en märklig blandning av klokskap och galenskap.

Måhända är det tänkt att man ska ha roligt åt västjyllänningarnas sätt att tala. Det skämtet är nog omöjligt att förstå om man inte är dansk, men det finns så mycket annat i boken att fnissa åt.
2023-03-26 17:23
En ung kvinna flyttar till Västjylland med sin sambo, som blivit anställd som skrivlärare på en lantligt belägen folkhögskola. Hon hittar vänner i lokalbefolkningen, installerar sin son hos en dagmamma, konfronterar sambons skamlöst flirtande elever, försöker desperat ta körkort. Parallellt tar hon anställning som skribent i lokaltidningens frågespalt, och hennes livsvisdomar där varvas med puttriga iakttagelser från vardagen i Vellinge. Hur småpratar man med den lokala mathandlaren? Vad tänker västjyllänningarna på i pauserna mellan sina meningar? Varför är det så svårt att fälla ihop en barnvagn när alla andra tycker det är lätt?

En humoristisk och kärleksfull roman som fått enormt med beröm av kritiker i hemlandet och sålt i mängder. Men jag har svårt att se briljansen i denna jovialiska underhållningsroman. Visst har Pilgaard ett flödande språk och en säkerhet i gestaltningen, visst balanseras den storögda nyfikenheten väl mot den bitande (själv)ironin, visst finns en svängigt drastisk ton i många av hennes bilder. Korta, rapsodiska men lättlästa kapitel som ändå har en röd tråd. Men samtidigt är den lite självupptagen och pratig och hennes svar i frågespalten känns utstuderade och föga konstruktiva. Mycket jag, jag, jag...

Ärligt tala vet jag inte riktigt vad jag ska tycka och det händer inte så ofta...;-) Grundintrycket är dock klart positivt men sänks lite av hypen runt boken. För mycket beröm leder lätt till besvikelse. Tror också att man behöver vara i rätt sinnesstämning för att uppskatta den. Och kanske i rätt ålder, nyinflyttade kvinnor 30+ med småbarn är på rätt plats i livet för att ha störst behållning av berättelsen. Eller inte, vi äldre med distans till den tiden kan le igenkännande åt det som för andra kommer FÖR nära verkligheten...

"

Skriv egen bokrecension till Meter i sekunden
Profeten och idioten