Lärorik:  8
Sorglig:  1

KÖP BOKEN ONLINE

Medelbetyg: 4 (3 röster)

Bok recensioner av Nu seglar Vasa :

axel-nelson 2004-12-12 00:01
Ända sedan jag var i förskoleåldern, medan det fleråriga bärgandet av regalskeppet Vasa ännu pågick har jag varit fascinerad av det märkliga skeppet. Redan då, för snart 50 år sedan skrev Lars Widding en bok, Äventyret Vasa, vars ena hälft var en novell om några män på skeppet och andra hälften var en fakta-del. Sven "Pettson" Nordqvist och Mats Wahl har gjort en liknande bok om skeppet, för en modern publik.
Detta är egentligen en ungdomsbok, men är perfekt även som vuxenbok. Egentligen är den trots trots sina blott 96 sidor den bästa bok som skrivits om Vasa. Nordqvist har lagt ner ett jättearbete på att avbilda varje sak helt korrekt. Till skillnad mot andra böcker om Vasa, visar han Stockholm som den närmast förvuxna bondby som staden var på Vasas tid, innan de stora stenhusen byggdes. Det ovanliga sättet som Vasa byggdes på avbildas korrekt, skulpturerna och riggens hundratals detaljer, tyder på att han lagt ner ett jättearbete. Man får inblickar om livet ombord, om tidens Stockholm, skeppsvarvet och trettioåriga kriget. Och ja, hans kluriga små figurer skymtar fram även i denna bok! Kort sagt: fakta är skildrat i bild och ord på ett underbart sätt! Mats Wahls historia om pojkarna Eriks och Johans äventyr är förståss väldigt bra! Den här boken kan både en åttaåring och en historieprofessor har mycket glädje av!

ElinLeticia 2004-12-25 19:22
Kombinerad fakta och fiktions bok om det stora regalskeppet Vasa. Författaren Mats Wahl har samarbetat med Sven Nordqvist (mest känd för sina böcker om Pettson och Findus) och med denna bok skapat en riktig bokskatt för historieintresserade barn och ungdomar. Första delen av boken är mörk berättelse om ett tvillingpar som växer upp tätt knutna till det magnefika skeppet. Deras far arbetar på rederiet och pojkarnas framtid kommer också hänga samman med skeppets framväxt. Den andra delen av boken är en underbar kombination av rena fakta om skeppet, dess besättningsmän och härliga humoristiska teckningar. "Nu seglar Vasa!" är en ypperlig faktabok som är både spännande och tragisk.

Författaren skriver mycket realistiskt om 1600-talets vedermödor och räds inte att skriva om pest, fattigdom, järtecken och ondska. Just därför vill jag betona att boken helst skall läsas tillsammans med en vuxen, eller av lite äldre barn. Historien om tvillingarna är dessutom så pass mörk att den stundom fick mig att täna på Omen. Småläskigt alltså - men fängslande. En stark fyra!

Skriv egen bokrecension till Nu seglar Vasa

KÖP BOKEN ONLINE