Ämnesord: hälsa, humor, kärlek, kultur
Utgivningsår: 2020
ISBN: 9789100180768

Medelbetyg: 2 (1 röster)
Bok recensioner av Queenie :
2020-07-14 16:22
London nutid. Queenie Jenkins jobbar på ett halvkänt veckomagasin men sysslar mest med att skvallra med sina väninnor och längta efter expojkvännen Tom. Den självupptagna Queenie har skrämt bort honom och de har tagit en "paus" som det heter. Queenie intalar sig att det ÄR en paus och väntar på att han ska komma tillbaka med svansen mellan benen som så många gånger förr. Men inget händer och hon tröstar sig med engångsligg och alkohol. Så småningom går det upp för henne att hon misskött relationen en gång för mycket och att Tom inte tänker dyka upp igen. Detta i kombination med fysiska besvär och jobbstrul får henne att klappa ihop. Kan hennes dödslojala vänner och stora familj få henne på fötter igen...?

Queenie är en typisk urban karaktär i chick lit-genren, framåt, tuff till det yttre och omgiven av lojala väninnor. Men med struligt kärleksliv och ett tungt bagage från barndomen. Skillnaden är att Queenie är svart, med jamaicanskt ursprung, och hudfärgen är något som författaren känner sig tvungen att nämna ungefär på varannan sida. Tanken är god, att visa på vardagsrasism även i vår upplysta tid. Tyvärr blir det för mycket av korrekthet, att skriva läsaren på näsan gång på gång motverkar sitt syfte. Faktum att hon tar i så pass att boken blir rasistisk, fast omvänt. Alla vita är smygrasister utom väninnan och alla vita killar är svin.
Queenie som person är ganska otrevlig och hon tycker enormt synd om sig själv fast det är hon som ställt till det. Förstår verkligen Tom som drog... Men målgruppen kvinnor ser det kanske annorlunda och tanken är att läsaren ska tycka synd om Queenie.

Det positiva är en välskriven berättelse med intressanta karaktärer och ett flertal konflikter, inte bara med killar utan även inom familjen och vänkretsen. Gullighetsfaktorn är måttlig och vi slipper den annars allestädes närvarande kloka och snälla gaykillen, en arketyp i modern feelgood och chick lit. Mycket dialog och sms-konversation gör boken lättläst. Helt okej för en stunds underhållning men inte riktigt i min smak.

"

Skriv egen bokrecension till Queenie