Originaltitel: Ubijca ponevole
Författare: Alexandra Marinina
Ämnesord: mord, humor, spänning, ryssland
Utgivningsår: 1999
ISBN: 9789146174523

Hon är den största ryska litterära exporten sedan Tolstoj. Hennes böcker har sålt i över 12 miljoner exemplar. Hon räknas som en av de mest betydelsefulla kvinnorna i Ryssland idag.
Alexandra Marinina skriver deckare från det moderna Moskva, där det årligen begås dubbelt så många mord som i New York, och där nyrikedom, girighet och organiserad brottslighet är en del av vardagen. I en rad Marininadeckare får vi följa inspektör Anastasia Kamenskaja i hennes arbete som utredare vid Moskvapolisens våldsrotel.
Mördare mot sin vilja börjar med ett mord i Moskvas tunnelbana. Ett brottssyndikat förser amerikanska agenter med militärteknisk information och vid ett överlämnande i tunnelbanan misstänker några av ligans medlemmar att en ung kvinna bevittnat händelsen... Alexandra Marinina (pseud f Marina Aleksejeva) är född 1957 i S:t Petersburg. Hon är docent i rättskunskap och kriminolog och f ö en av få kvinnor inom den ryska polisen med överstelöjtnants grad. Nyligen beslutade hon dock att lägga uniformen på hyllan och ägna sig åt skrivandet på heltid. Sammanlagt har det hunnit bli 18 böcker!
Bok recensioner av Mördare mot sin vilja :
2019-07-26 00:27
Jag tror faktiskt att det här är den första boken jag någonsin har läst av någon rysk författare och definitivt den första ryska deckare jag har läst. Jag hade till och från något svårt att hänga med bland de ryska manliga karaktärerna om vem som var vem, de kvinnliga var betydligt lättare. Men bortsett från det tyckte jag att det här var en riktigt bra, spännande och faktiskt riktigt trevlig rysk deckare. Huvudkaraktären, polisen Anastasia är en ganska rolig och trivsam kvinna och jag läser mer än gärna fler deckare om och med henne. Sammanlagt har man låtit översätta tre till deckare av Alexandra Marinina till svenska av tydligen arton sammanlagt. Riktigt roligt att läsa något ryskt som så tydligt beskriver många vanliga ryska människor, helt utan alla de fördomar som alltför många, därav många svenska författare har av ryssar. Vardagligt, småspännande, lättläst och även riktigt trivsam deckare som jag absolut kan rekommendera!
Slutbetyg, en stark 4:a!

"

Skriv egen bokrecension till Mördare mot sin vilja