Varulven

Författare: Aksel Sandemose
Ämnesord: filosofi, kärlek, kultur
ISBN: 9137100068

Bok recensioner av Varulven :

Arne 2019-05-30 19:25
Varulven är berättelsen om överklassflickan Felicia och hennes kärlek till två män, författaren Erling och bonden Jan. Det är en rik och mångbottnad skildring om en omöjlig kärlek som faktiskt kan vara möjlig om man bara lyckas hålla varulven stången. De två männen är varandras motsatser, ändå goda vänner. Erling är den rotlösa konstnären med missbruksproblem, rädd för att binda sig men kan inte avstå Felicia som är hans fasta punkt i tillvaron. Jan är jordnära och stabil, perfekt familjefar som alltid finns där och är trygg i sig själv. Felicia såg jag först som Varulven, kvinnan som gör män beroende av sig och som den skoningslösa hämnaren för sina bröders död. Men även om hon ser till att ta för sig är varulven mer en symbol för människans onda krafter, svartsjuka, intolerans, främlingshat, maktlystnad och ren dumhet.

Över allt och alla svävar minnena från kriget, motståndskampen, flykten till Sverige, gamla förälskelser, vännen som tog livet av sig, flickan som piskades till underkastelse, svek och hämnd. Vad som hände under kriget får vi aldrig riktigt veta, det bara antyds men är alltid närvarande trots att berättelsen utspelas i slutet av 50-talet. Ett mycket bra grepp som håller läsaren på tårna. Mindre bra är att boken är väl lång och omständlig, med ständiga tillbakablickar och filosofiska utläggningar som författaren placerar i Erlings mun men som vi lika gärna kunde varit utan. Med ett undantag som jag gärna vill citera då det är så viktigt;
"Alla vill ha det till att att den enskilda människan inget inflytande hade på om ett krig skulle bryta ut och följaktligen inget ansvar heller. Det är uppenbart oriktigt ty ett krig startas av enskilda som till att börja med hetsar upp sitt eget folk, som också består av enskilda. Det betyder att kriget är och förblir mitt och ditt verk, om inte på annat sätt så för att vi inget motstånd gjort"
Så sant i dessa krigshetsens dagar där alla skriker vargen kommer och slåss om att vilja ge mer pengar till försvaret.

Som helhet en intressant men svårläst bok väl värd att lägga tid på!

Skriv egen bokrecension till Varulven