Skattkammarön

Originaltitel: Treasure Island
Författare: Robert Louis Stevenson
Ämnesord: spänning, ungdom, äventyr
Utgivningsår: 1883
ISBN: 9789178933259

Den unge Jim Hawkins får tag på en karta över den ö, där den fruktade sjörövarkaptenen Flints skatter finns nergrävda. Han och hans vänner ger sig iväg på skonaren Hispaniola till Skattkammarön. Men går det att lita på besättningen? Och vilka avsikter har den enbente Long John Silver?

- Ben Gunn, svarade han och hans röst lät sträv och konstig - gnisslade som ett rostigt lås, tyckte jag. Jag är stackars Ben Gunn och har inte talat med en kristen själ på tre år. Jag såg att han liksom jag var en vit människa och att hans anletsdrag till och med var mycket behagliga. På de ställen, där hans hud var blottad, var den brynt av solen, till och med läpparna hade svartnat och hans vackra ögon såg egendomliga ut i det mörka ansiktet.
Medelbetyg: 3,12 (24 röster)
Bok recensioner av Skattkammarön :
2004-10-26 20:11
Den här boken var en av dom första ungdomsböckerna! Robert Louis Stevenson har verkligen lyckats skriva en klassiker som kommer att leva vidare bland våra barnbarns barn. Den är en typisk pojkroman. Skattkammarön innehåller inga känslor som kärlek vilket är typiskt för en bok skriven för pojkar. När den kom ut var den främst riktad till pojkar men läses nu av människor i hela världen. Boken är inte särskilt spännande och består nästan bara av beskrivningar vilket gör den en aning svår att förstå. Om du vill förstå boken fullt ut borde du lära dig ett skepps delar och saker. Dom flesta som läser denna bok tror såklart att Jim och hans vänner letar efter skatten hela tiden men så är inte fallet. Nästan hela boken handlar om strider av olika slag mellan piraterna och dom goda. Ca 25 sidors skattletande. Om man kan kalla det letande är även det svårt att svara på. Dom vet vart skatten är hela tiden bara att dom går ditt i slutet. Riktigt dåligt. Att den har blivit så känd är faktiskt riktigt förvånande. Söker du en bra bok så platsar den här boken inte i din bokhylla. Inte hos någon faktiskt.
2005-06-27 17:51
Jag tycker denna gamla klassiker är riktigt spännande och välskriven.
En riktig pojkklassiker kan man väl lungt säga...
Passar nog bäst för de i yngre tonåren.
2005-09-28 12:52
Är helt okej tycker jag går att läsa..
2005-10-10 16:25
Jag tyckte att boken var väldigt tråkig.
2006-11-15 13:32
detta är en typisk killbok, det finns inga tjejer i förutom några gamla ena. Detta är en bra bok för de som gillar äventyr för det är ingen fantasy bok.
2006-11-21 21:46
en av de stora favoriterna - och har redan läst den 2 ggr
2007-03-23 18:57
Den här boken utspelas på 1700-talet och är ganska lätt att läsa. Kapitlena är korta så att man kan göra uppehåll lätt. Boken var rätt så bra, men ibland blev det långtråkigt och man fattade ingenting. Det är ingen som helst romantik i boken, detta ger boken ett minus. Men annars var det bra miljöbeskrivningar och händelserika äventyr.
2007-10-31 11:58
Boken var mäst spännade, ibland förstod man inte vad som hände men den va bra ändå, 13-14 åringar ska läsa den
2008-04-28 19:06
Boring!
2008-08-23 18:17
Bitvis seg.
2008-11-09 22:23
Blev tvingad att läsa den i skolan - det stod mellan den och Robinson Crusoe. Historien hade kunnat vara bra.. om itne bokan hade varit så otroligt seg.
2008-12-05 04:35
Lite seg, av någon anledning gillar jag inte den gammeldagsa texten. Men det är ju en klassiker.
2009-12-11 17:23
Den är skitbra! Jätte mycket fantastisk spänning!!!
2010-11-01 21:07
Ett flertal olika utgåvor av R L Stevensons sjörövarklassiker har passerat mina ögon genom åren. Beror detta på att han åstadkommit en bok jag verkligen gillar? Nej, mer då en bok jag borde gett ytterligare en chans. Minns särskilt en utgåva. På insidan av pärmen fanns bilden av en karta. Jag ritade ett flertal sådana som barn - och där samtliga skulle visa vägen till något alldeles särskilt, till något som egentligen bara existerade i undertecknads fantasi. Den utgåva jag senast läst igenom är en kortversion inspirerad av serietidningen Illustrerade Klassiker. Någon som minns den? Här har man enbart valt att ta med de händelser där det verkligen händer något. Bra, med tanke på att det i den kompletta utgåvan faktiskt förekommer flertalet kapitel i rad där man valt att till större delen i detalj beskriva diverse stridigheter mellan piraterna och de ombordvarande på Hispaniola som har goda avsikter med resan. Bra också med tanke på att den kompletta utgåvan innehåller en hel del sjötermer samt namn på olika detaljer på ett fartyg, vilket kan tråka ut läsaren om han inte har tillräckliga kunskaper i ämnet. Det här är en bok som man någon gång bör ha läst i sitt liv. Jag har läst den tre gånger. Men det är först nu som jag förstår och uppskattar dess litterära storhet.
2011-10-09 10:50
Fin klassiker om sjöfarande, skattjakt, myteri och kampen för överlevnad. Att läsa den på engelska ger en verkligen känslan av tiden och stämningen blir mer levande - man känner riktigt lukten av havet, rommen och allt blod som spills. En spännande berättelse, och inte bara för pojkar då jag är ett levande exempel.
2011-12-19 19:31
Robert Louis Stevensons bok ”Skattkammarön” är en bra och spännande äventyrsroman. Där författaren lyckats behålla spänningen ända till slutet.

Boken handlar om Jim Hawkins, en pojke som kommer från en familj som äger ett värdshus som heter Admiral Benbow. En dag tar sjörövaren Billy Bones in på värdshuset där han så småningom avlider. Han lämnar efter sig en skattkarta samt en loggbok. Godsägaren Trelawney finnanserar en expedition. På båten Hispanola ska Jim tillsammans med doktor Livesey, godsägaren Trelawney och en hyrd besättning leta efter en ö där det sägs att den ökända piraten kapten Flint gömde sin skatt.

På fartyget finns en skeppskock som heter Long John silver. Han visar sig vara en sjörövare och hans manskap gör så småningom myteri. När de kommer fram till ön stöter Jim Hawkins på Ben Gunn som blivit strandsatt av sjörövare och lämnad där för att dö.
2012-11-01 11:45
Först och främst så måste man komma ihåg när man läser en klassiker att den är skriven under en annan tidsperiod än vad vi nuförtiden är vana vid så därmed är språkbruket annorlunda.
Sjörövare har alltid varit ett fascinerande ämne för mig. Ända sedan jag var liten flicka har jag studerat sjörövarlegender och historier och som 6-åring kunde jag namn på otaliga kända sjörövare. Därför var det ett självklart faktum att jag drogs till det mest omtalade litteraturverket inom detta ämne och jag var fascinerad. Till en början var den svårläst för en liten flickspoling att läsa den men jag kämpade mig igenom och var inte besviken. Att den är skriven för pojkar ser man redan på pärmomslaget, då den enda kvinnan i boken är huvudpersonen, Jim Hawkins, mamma. Alla som känner till historien bakom Skattkammarön vet att Stevenson skrev den tillsammans med sin styvson och på styvsonens begäran var den så gott som fri från det kvinnliga könet.
Gömda skatter och skattkartor är ett fascinerande ämne som många barn drömmer om och som tyvärr är en legend som Stevenson hittade på för denna bok. Dock måste jag säga att gå på plankan, gömda skatter och skattkartor, sjörövarslang etc. är finurliga påhitt och jag erkänner att jag njuter av dem än idag, trots att jag redan som 6-åring visste att det var påhitt.
Handlingen är intressant. En ung pojke, Jim Hawkins, kommer över en skattkarta som tillhört en sjörövare vid namn Flint och får veta att våldsamma sjörövare (bland annat en enbent sjöman) är ute efter den. Tillsammans med en gammal familjebekant och några andra ordnar de en besättning som skall ta dem till ön där skatten är begraven. Ombord på skeppet finns skeppskocken Long John Silver, som kommit att bli en stor sjörövarsymbol samt den typiska bilden för en sjörövare, som charmerar allihop och blir mycket god vän med Jim. Vad ingen vet är att Silver var med i Flints besättning och att största delen av besättningen också tillhörde Flints gamla besättning.
Jag kan se att denna bok tilltalar främst pojkar då den är fylld med action och skatter så det bara skiner. Kanske är den i viss mån tråkig men igen måste vi tänka på att den skrevs under andra tider.
Ps. Israel Hands har faktiskt existerat i verkligheten. Han var med i kapten Svartskäggs besättning.
2014-01-27 10:36
En bok som inte riktigt är i min stil. Den handlar om några sjömän som kommit över en skattkarta och som då ska ge sig iväg för att söka efter den. Och de finner den. Men jag hade förväntat mig mer spänning än så.
2015-03-20 10:53
Boken är fin. Gråter varje gång.

2016-12-19 18:01
En riktigt bra bok som är mycket spännande. En riktig klassiker som tål att läsas flera gånger.
2019-12-29 16:29
Äventyrsklassiker. Något som envar bör ha läst någon gång under sitt liv.
2023-04-07 22:55
Jag läste den som barn. Och som tonåring. Och som vuxen. Tröttnar aldrig. Tänk att den utgavs redan 1883! Man finner ny saker i denna smarta historia. Och fullkomligt riktiga detaljer i innehållet. Endast befälen kan navigera. Men besättningen vet ofta mer om att segla ett skepp än befälet. Den rike godsägaren Trelawney, som köpt ett fartyg för denna skattjakt och fåfängt vill kalla sig amiral. John Long Silver är en fascinerande karaktär. Ingen vet var man har honom. Allra minst läsaren. Han är visserligen skeppskock på resan. Men att de andra sjömännen/piraterna kallar honom "Barbeque" tror jag snarare har med tortyr att göra.

"

Skriv egen bokrecension till Skattkammarön
Den osynlige mannen