Ut ur skuggorna : en thriller om modern psykologi

Författare: Ragnhild N. Grødal
Ämnesord: filosofi, hälsa, mord, psykologi, historia, kärlek, kultur, spänning, ungdom
Utgivningsår: 1997
ISBN: 9789127065598

Sjuttonåriga Torhild kommer till den ensliga Myrengården för att öva på flygeln. En mystisk tavla, märkliga runstenar och en död katt varslar om ondska. Torhild är skrämd men också attraherad av det gamla husets gåtor - och också av Vidar, en ung konstnär som har sin verkstad där. Hon fortsätter att cykla till gården och öva på flygeln till och med sedan ett mord begåtts och mördaren kanske fortfarande finns på gården.

In i romanens handling bryter sig då och då en stämma som kallar sig själagranskaren, och berättar om den moderna psykologin Om Freud, Jung, Erikson, Piaget, Horney och många andra. Själagranskaren berättar också om egna experiment. I det senaste är försökspersonen en ung flicka som kommer till en gammal gård för att öva på flygeln.
Medelbetyg: 2 (1 röster)
Bok recensioner av Ut ur skuggorna : en thriller om modern psykologi :
2019-02-16 21:18
Boken pendlar allt ifrån en 1:a till en 4:a för mig. När boken släpptes här i Sverige så var det flera i min lokala nu stängda bokaffär som rekommenderade mig den här boken, och så har den fått stå i min bokhylla i tjugotvå år, praktiskt taget orörd. Nu har jag äntligen tagit mig för att läsa den. Jag kan konstatera när jag söker boken på nätet att det troligtvis inte blev någon säljframgång med den här boken, åtminstone inte i Sverige, kanske i Norge- men när man söker på bokens titel så hittar jag ingen som helst recension om den på svenska. Och det är kanske förståeligt. För förr det mesta är den ganska svårläst. Jag tycker den börjar ganska bra och är i början både intressant, småmysig, spännande och med en viss humor. Sen blir det alldeles för mycket filosofisk flum med bokens själagranskare som börjar annorlunda och ganska intressant men som efter ett tag blir så invecklat och krångligt och ointressant att jag hela tiden undrar varför ingen redigerat boken bättre. Sen på slutet blir den lite bättre igen och är även lite spännande då, men på det stora hela är det här en alldeles för invecklad och komplicerad bok. Grundidén är bra, jag hade bara önskat betydligt mindre filosofiska formuleringar och mer aktuell handling och mer spänning. Boken är välskriven, det måste jag medge och jag är glad att jag äntligen läst ut den. Men det här ingenting som jag kan rekommendera i det långa loppet.
Slutbetyg, en 2:a!

"

Skriv egen bokrecension till Ut ur skuggorna : en thriller om modern psykologi