De mörka vattnen stiger

Författare: Margaret Drabble
Ämnesord: filosofi, hälsa, psykologi, humor, kultur
Utgivningsår: 2017
ISBN: 9789177017929

Fran må vara till åren kommen, men tänker inte ge sig utan en fajt. Hon njuter av vin, gillar att köra bil i hög fart och bor kvar i huset som alla tjatar om är hälsovådligt. Hennes ex Claude, en före detta läkare som skriver ut läkemedel till sig själv och är besatt av Maria Callas, hennes gamla bästa vän Jo, den flamboyante sonen Christopher och den allvarsamma dottern Poppet - alla hennes nära och kära söker lyckan, var och en på sitt sätt. Men vad kommer att bli deras hälsning till världen? Vem kommer att vinka, vem kommer att drunkna, när slutet är nära?
Margaret Drabbles senaste roman Den mörka floden stiger är en bok som tar sig an de stora frågorna: Vad skapar ett gott liv? Och en god död? Ömsom lycklig, djupt inkännande, ömsom mörkt sardonisk och gripande. En triumfatorisk, virtuos roman om kärleken, döden, soldränkta öar, poesi, Maria Callas, tidvatten, oväntade slut och pånyttfödelser.
Bok recensioner av De mörka vattnen stiger :
2018-11-24 23:35
Pendlar mellan en 2:a och en stark 5:a. Därav slutbetyget, en stark 3:a!
När den är bra, är den fullkomligt briljant, engagerande, rolig, slagfärdig, med härliga karaktärer och ett mycket säkert och etablerat författarspråk. Margaret Drabble kan man på vissa håll jämföra med Anne Tyler. Men så finns det tyvärr allt för mycket av vad jag kallar för onödig utfyllnad. Långa beskrivningar om händelser jag inte känner till, om författare och böcker som jag aldrig ens hört talas om och långa beskrivningar om vad som sägs och vad som händer i dessa respektive böcker. Vilket är väldigt tröttsamt för mig som läsare. Det tar inte historien framåt, gör enbart ett avstamp en längre period och gör historien ganska så svårläst. Ändå är den absolut inte dålig och jag vill absolut läsa fler böcker av Margaret Drabble!
Allt jag önskade
 L. Dillon
Brutna löften