Utgivningsår: 1976
ISBN: 9163842327

Köp boken bookoutlet

Medelbetyg: 3,5 (2 röster)

Bok recensioner av Vargen kommer :

LillaPeggy 2017-10-08 14:13
En bok som vill lära mig och alla andra att inte skoja om vad som helst. Här möter vi en pojke som har det tråkigt. Han ska vakta fåren hela dagen. Och för att det ska hända något ropar han: Vargen kommer. Då kommer alla traktens bönder och blir arga på honom. Men en dag så kommer vargen på riktigt. Men då är det ingen som kommer och räddar den lilla pojken. Jag gillar teckningarna bättre än själva sagan.

Jennydockan 2018-01-31 09:30
Per är en pojke som vaktar får. Det är en tråkig syssla. Han försöker få tiden att gå genom att spela flöjt och leka med barkbåtar. Men han tröttnar snart på det. Han längtar efter att få leka med de andra barnen. Och genast så börjar jag tycka synd om honom, samtidigt som jag blir arg på den förälder som fördärvar hans barndom genom att låta honom arbeta. Per ropar då att vargen kommer. Och jag förstår genast igen. Per vill ha uppmärksamhet. Men han är för feg att tala om för den andra bönderna att han hellre vill leka med de andra barnen än ha det tråkigt och arbeta. Men en dag är vargen verkligen där. Men då får Per själv stå där och skrika. Har han en gång lurats, så lurar han säkert en gång till. Och med det försöker sagoberättaren predika för mig att man inte ska skämta om allvarliga saker. Detta gäller inte bara barn, utan minst lika mycket alla andra. Enligt vad bokförlaget informerar, så ska Iben Clante stå både för berättelsen som för de fina bilderna. Kan mycket väl vara så. Men själv tror jag att hennes idé ursprungligen kommer från en folksaga, med tanke på stilen.

Läs fler recensioner här

Skriv egen bokrecension till Vargen kommer