Mödrarnas söndag

Författare: Graham Swift
Utgivningsår: 2017
ISBN: 9789100169299

30 mars 1924. Det är "mödrarnas söndag", dagen på året då tjänstefolket får ledigt för att åka hem. En som inte åker hem är den föräldralösa Jane Fairchild, som i ställer möter sin älskare i granngodset som ekar tomt efter att bröderna dog i första världskriget. Det som händer sedan ändrar deras liv för alltid - med ekon fram till vår tid. Mödrarnas söndag rör sig mästerligt mellan det tragiska och livsbejakande. Swift har skrivit en stor liten roman om livsval och öde, en roman för alla dem som älskade ATONEMENT, DOWNTON ABBEY och STONER.

'Mothering Sunday is bathed in light; and even when tragedy strikes, it blazes irresistibly... Swift"s small fiction feels like a masterpiece" (Guardian)

'Alive with sensuousness and sensuality...wonderfully accomplished, it is an achievement" (Sunday Times)

'Mothering Sunday is a powerful, philosophical and exquisitely observed novel about the lives we lead, and the parallel lives - the parallel stories - we can never know: "All the scenes. All the scenes that never occur, but wait in the wings of possibility." It may just be Swift"s best novel yet" (Observer)

Medelbetyg: 4,33 (3 röster)
Bok recensioner av Mödrarnas söndag :
2017-09-02 17:39
En omtumlande läsupplevelse. Romanen överraskar och leder till slutorden: "Och det handlade om att vara sann mot det faktum att en sak bara följde på en annan, att så mycket i livet -åh, så mycket mer än vi tror - aldrig kan förklaras överhuvudtaget."
2019-09-24 20:34
Det är den 30 mars 1924, en söndag. I England vid denna tid fanns något som hette mödrarnas söndag, en dag då allt tjänstefolk fick ledigt för att besöka sina mödrar, eller i praktiken sina familjer. Men Jane, husjungfru hos familjen Niven, är barnhemsbarn och har ingen att besöka. Så istället träffar hon sin älskare, en man i den besuttna klassen, en som det aldrig kan bli något officiellt med. Men just idag är han ensam hemma på godset så för en gångs skull slipper de smyga. Efter att ha tillbringat några timmar i hans säng måste han iväg, han ska träffa sin fästmö och de ska gifta sig om 14 dagar. Jane har inga problem med detta, hon behöver inte heller ha någon brådska att lämna huset då älskarens föräldrar är borta över dagen och tjänstefolket som sagt lediga. Så hon går husesyn, spritt naken, jämför med hur det är i familjen Nivens hus, funderar och fantiserar om vad älskaren, hans flickvän, hans döda bröder och föräldrar gör och har gjort i huset. Det hon inte vet är att det som händer den här dagen kommer att förändra och påverka resten av hennes liv...

En tät och prisad kortroman som utspelas under en enda dag - bortsett från några glimtar från Janes framtida liv. Inte mycket händer, utom att allt vänds uppochner för både herrskap och tjänstefolk. Här finns tydliga Downton Abbeyvibbar men det som antagligen gör boken till en modern klassiker är Janes tankar och funderingar när hon vandrar runt i den tomma herrgårdsbyggnaden. Den till synes tråkiga och delvis upprepande skildringen av Janes funderingar biter sig ändå på något vis fast. Som läsare förstår man långt innan Jane vad som kommer att hända, kanske är det därför som det lågintensiva ger mer än det dramatiska avgörandet. En liten pärla som är väl värd allt beröm den fått!
2021-12-22 09:15
Inte alls pjåkig. Finurlig historia och intressant miljö- och tidsskildring.

"