Om ni inte börjar leva gör jag slut

Författare: Eva Swedenmark
Ämnesord: humor, kärlek, åldrande
Utgivningsår: 2016
ISBN: 9789187595301

Livet måste fortsätta levas i alla åldrar. Det inser den kvinnokvartett 60+ som Eva Swedenmark skildrar i sin nya roman. De fyra vännerna slutar göra vad omgivningen förväntar sig. I stället väljer de vänskap och äventyr när de ger sig ut på en livsresa i jakt på sina hemliga drömmar.

Vännerna Garbo, Pamela, Anita och Ingalill ältade besvikelser och sjukdomar. Tills Garbo en dag får nog och utmanar sina vänner.

Det blir startpunkten för dem alla att våga berätta vad de vill ha ut av livet. Deras uppriktighet leder dem till spännande färder i Stockholms skärgård, möten på den franska Rivieran och ger dem en oväntad förmögenhet. Framför allt vinner de livsvilja, lust och vilja att ta itu med ouppklarade relationer.

Här är romanen som på ett lustfyllt sätt tar tag i den stora frågan om hur kvinnor 60+ idag lever och förväntas leva sina liv. Den generation som gjorde revolt vägrar att hamna i åldersfällan, ändå är det så lätt att fastna i fördomarna om hur kvinnor 60+ ska leva sina liv, menar författaren Eva Swedenmark som med sin inspirerande roman vill ge lust att leva fullt ut med förverkligande av drömmar om att resa, skriva och älska oberoende av ålder.
Medelbetyg: 2 (1 röster)
Bok recensioner av Om ni inte börjar leva gör jag slut :
2016-12-17 22:22
Det här är en bok som jag i flera månader har sett fram emot att få läsa. Det är ett plus i sig att boken handlar om kvinnor 60+, det hör ju knappast till normaliteten. Men tyvärr så blev jag besviken över handlingen. Den är väldigt lättläst, nästan lite väl på sina ställen- och lite halvt om halvt underhållande, men det är också allt. Handlingen berör mig tyvärr inte det minsta, jag har utan tvekan glömt den helt om en vecka. Dessutom köper jag inte de fyra kvinnornas åldrar i boken. Jag är snart 65, men när jag läste om Garbo, Pamela, Anita & Ingalill så trodde jag att jag läste en bok om fyra tjugoåringar. Det räcker inte för mig att författaren bestämt att dessa kvinnor är 60+, jag som läsare måste också kunna känna det, och på något plan känna igen mig själv i texten på ett mer inre plan. Det gör jag tyvärr inte. Det positiva är utan tvekan det rappa språket, resan till Nice samt att det endast tar någon timme att läsa ut den- men jag hade ändå önskat att författaren vågat lite mer i texten, vågat sticka ut lite mer a la Unni Drougge. Då hade åtminstone jag uppskattat den mer och utan tvekan gett den ett högre poäng. Nu blir det tyvärr inte mer än en 2:a i betyg för mig. Men själva grundidén om fyra kvinnor över de sextio är bra, och jag hoppas innerligt att hon spinner vidare på den tråden och kanske vågar lite mer till nästa bok.

"

Skriv egen bokrecension till Om ni inte börjar leva gör jag slut
Vägen vidare