Blodsbunden

Författare: Augustin Erba
Genre: Självbiografisk roman
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789100127527

Köp boken bookoutlet

Mitt i en nedgången förort bor en blåblodig prinsessa med sin man, deras tre barn och en gigantisk schäfer. Innanför väggarna i höghuslägenheten försöker familjen hålla en egen värld vid liv, och där vill mamman helst stanna. Den äldste sonen Amadeus sätts i privatskola i stan "för att inte bli knarkare som grannbarnen", som hans mamma säger. Han ska bli bäst i skolan, säger hans våldsamma pappa, som är besatt av tanken att barnen ska klara sig bättre i Sverige än han själv gör.
I förorten är Amadeus den snobbige pojken som inte hör hemma och bland överklassbarnen i privatskolan passar han inte heller in utan mobbas hänsynslöst och brutalt.
Så småningom möter vi den vuxne Amadeus, som tror att han gjort sig fri från blodsbandens krav. Han har gift sig med kloka och starka Petra, han har bildat en ny, mer harmonisk familj. Men allt han har vunnit sätts på spel när hans bästa vän ber honom hjälpa henne och hennes tjej att skaffa barn. Varken Amadeus nya familj eller hans gamla ser med blida ögon på detta hot mot kärnfamiljen.

Blodsbunden är en historia om att aldrig förlora hoppet om en bättre värld. Med stor närvaro och svart humor tar sig Augustin Erba frågor om arv, familj och frihet. Denna gripande berättelse tar avstamp i hans eget liv och de läsare som berörts av hans texter i antologierna Mor, mamma, morsan och Uppdrag pappa kommer att sträckläsa den här romanen.

"Den episka berättare som Sverige väntat på" - Svenska Dagbladet

Bok recensioner av Blodsbunden :

okidoki 2016-02-03 11:55
En sorglig barndom förvandlas här till en magisk berättelse som fängslar och förtrollar läsaren. Slutscenen fungerar som ett katarsis. Det är självupplevt och författaren själv försöker förstå hur han överlevde detta. Låt Dig inte förskräckas av att romanen har hyllats på våra kultursidor. Den är inte på något sätt svår att läsa. Romanen borde ha nominerats till Augustpriset. Gissar att detta är en blivande klassiker. Mästerlig.

Läs fler recensioner här

Skriv egen bokrecension till Blodsbunden