Miniatyrmakaren

Originaltitel: The Miniaturist
Författare: Jessie Burton
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789176454398

En höstdag 1686 knackar artonåriga Nella Oortman på dörren till ett stort hus i Amsterdams rikaste kvarter.
Nella har kommit från landet för att påbörja sitt nya liv som hustru till den framgångsrike köpmannen Johannes Brandt, men möts i stället av hans bitska syster Marin. Först senare dyker Johannes upp - och ger henne en bröllopspresent utöver det vanliga: en exakt kopia av deras hem i form av ett kabinettskåp. Skåpet ska inredas av en gåtfull miniatyrmakare, vars pyttesmå skapelser visar sig spegla sina verkliga motsvarigheter på överraskande sätt.
Nella blir till en början förbryllad av den slutna världen i hushållet Brandt, men i takt med att hon uppdagar dess hemligheter förstår hon vilka allvarliga faror som hotar dem alla. Håller miniatyrmakaren deras öde i sina händer? Och kommer hon i så fall att vara nyckeln till deras räddning eller orsaken till deras fall?

Medelbetyg: 3,33 (3 röster)

Bok recensioner av Miniatyrmakaren :

okidoki 2015-11-26 13:44
Jag älskar historiska romaner men inte den här. Personteckningarna är bleka och inte trovärdiga. Har inte varit i Amsterdam och får ingen känsla för miljön. Handlingen är dyster och fånig. Knappt läsvärd. Kan bli bra som dramaserie.

Arne 2017-04-13 21:39
En historisk roman från 1600-talets Holland. Den unga Nella har gift sig med den betydligt äldre köpmannen Johannes och kommer för första gången till hans hus i Amsterdam. Men Johannes är inte hemma och till sin fasa möts hon av husets härskarinna, hans syster Marin, som är bitsk och stram och bara tycks se fel hos Nella. Tjänstefolket är också avvaktande och hon undrar vad hon gett sig in på. Inte blir det bättre när maken kommer hem, han är vänlig men frånvarande, både bokstavligt och bildlikt, och äktenskapet blir inte alls som Nella förväntat sig. I bröllopsgåva får hon ett kabinett av sin man, i praktiken ett stort dockskåp som är en kopia av deras hus, och Nella blir inte gladare av det. Hon är för gammal för att leka med dockor men för att göra sin man till viljes kontaktar hon en miniatyrmakare för att låta denne göra figurer till skåpet. Men den mystiske hantverkaren visar sig aldrig, ändå verkar han veta allt om hushållet och figurerna är kusligt lika sina förebilder. Personen tycks också kunna se in i framtiden och Nella blir alltmer förundrad och skrämd, samtidigt som makens affärer och hans liv utanför hemmet hotar att dra ner alla i fördärvet.

Jag är måttligt förtjust i historiska romaner men denna är helt okej. Att Holland var den ledande sjöfartsnationen på 1600-talet visste jag, men på livet i Amsterdam hade jag noll koll. Romanen är också oförutsägbar och annorlunda, det klassiska med unga försummade fruar med äldre make är att de blir förälskade i någon ung snygg man. Men Nella har inte tid för sådant, yttre hot, dramatiska händelser och hemligheter som avslöjas fyller hennes tid. Hon får en förtrogen i tjänsteflickan Cornelia, och den strama Marin är inte den hon verkar utan hoppas förtvivlat att Nellas ankomst ska rädda dem alla.

Några svagheter finns förstås, karaktärerna känns väldigt moderna i sitt sätt att tänka och tala. Modernt är också att boken har de givna ingredienserna för korrekt litteratur av idag, homosexuella, starka kvinnor och invandrare. Och de onda är förstås rasister och homofober...
Men som helhet en bra bok och betyget blir en fyra.

Skriv egen bokrecension till Miniatyrmakaren