Drömmen om ett barn

Författare: Tobias Åkerman
Ämnesord: psykologi, humor, kärlek, sorg, barnlöshet
Utgivningsår: 2014
ISBN: 9789163758621

Det finns en redan utstakad väg som de allra flesta par följer. Efter en tid tillsammans tar förhållandet en ny riktning - dags för två att bli tre, dags att bilda familj. Men vad händer när den förväntat raka vägen istället blir krokig och svår? I den självupplevda berättelsen Drömmen om ett barn får vi på ett nära och öppenhjärtigt sätt följa Tobias och hans fru Annas smärtsamma kamp för att få bli föräldrar - från den största eufori över ett blått streck på graviditetsstickan till den djupaste sorg över missfall efter missfall och utomkvedshavandeskap. Till sist är det som hela tillvaron nästan bara kretsar kring parets ofrivilliga barnlöshet, samtidigt som det vanliga livet envisas med att snurra på i sitt vanliga tempo med studier, jobb och socialt liv. Hur ska man finna tid och ro att förhålla sig till att det inte blev som det var tänkt? Hur gör man för att acceptera det man inte kan förstå? Och hur klarar man som par att förbli hjärta mot hjärta när alla livsdrömmar rasar? Drömmen om ett barn är en ärlig berättelse om fyra turbulenta år, där den vackra drömmen om att skapa ett nytt liv snarare förvandlades till en mardröm. I sitt dagboksskrivande bearbetade Tobias den egna identiteten, de egna studieprestationerna och det största av allt: Kärleken. Med sina ärliga anteckningar om sina berg- och dalbaneliknande upplevelser vill han öka kunskaperna om ofrivillig barnlöshet, med ett särskilt fokus på mannens perspektiv. Hans förhoppning är att andra ska finna den hjälp, tröst och stöd han själv hade behövt när livet var som svårast.

Förordet är skrivet av Marcos Birro.

”Ungefär femton procent av alla graviditeter slutar i missfall, läste jag mig till. Trots det hör man sällan talas om det. Vi män pratar inte om sådant. Istället för att ge det glädjebesked som vi hade hoppats kunna ge, fick vi besluta oss för att låta våra föräldrar än en gång vara med i vår sorg.”
Bok recensioner av Drömmen om ett barn :
2014-11-13 22:10
Att bilda familj kan tyckas vara enkelt men vad händer när den största glädjen över ett blått streck på graviditetsstickan slutar i djupaste sorg över missfall efter missfall. I den här självbiografiska skildringen får vi följa ett pars barnlängtan utifrån en mans perspektiv. Berättelsen skrivs på ett gripande och ocensurerat sätt vilket gör att läsaren inte lämnas oberörd. Boken är lättläst vilket är tur eftersom ämnet i sig är så pass tungt. Trots en oerhört tuff skildring finns det hela tiden en strak strimma av ljus som slår igenom med en skön ton. Det finns också en befriande ärlighet som gör att jag skrattar högt emellanåt.

Det är alltid en svår konst att balansera det privata och det som kan vara mer allmängiltigt för en bredare publik. Jag tycker att Tobias har lyckats med det. Det är naket, uppriktigt, berörande och utmanande. Även för den som inte själv går igenom barnlöshet eller känner någon som gör det, är boken väl värd att läsa.

"

Skriv egen bokrecension till Drömmen om ett barn
Gangster Prinsessan