Barnmorskan

Författare: Katja Kettu
Ämnesord: depression, krig, politik, historia, kärlek, kultur, spänning
ISBN: 9789100128791

Denna roman liknar ingen annan historia om krig och kärlek. Berättelsen om barnmorskan Skelöga i nordligaste Finland som handlöst faller för den tyskfinske SS-officeren Johann spränger alla gränser och belönades förra året med det prestigefyllda Runebergspriset. "Det är kroppsligt, köttsligt, äckelrealistiskt såväl till sitt innehåll som till den språkliga utformningen", sa prisjuryn i sin motivering. "Men den nordliga naturen och språkets rikedom ger samtidigt romanen ett stänk av magisk realism. Katja Kettus Barnmorskan är lika skrämmande och starkt fascinerande på samma gång."

Katja Kettu skildrar en passion som övervinner både Gud och ideologier, hon skriver om kroppslighet och sexualitet, om att föda och att döda, om djuriskt och mänskligt i ett tyskt fångläger i norra Lappland och på en naturskön holme i Ishavet. Hennes språk är som en urkraft, det pulserar, luktar och lyser - översatt av Janina Orlov, som tidigare har visat att hon förmår göra rättvisa åt egensinnig finska.
Medelbetyg: 3,5 (2 röster)
Bok recensioner av Barnmorskan :
2013-11-04 15:59
En mustig bok!!!
Boken behandlar nordligaste Ryssland-Finland-Norge under slutet av andra världskriget. Det är kaos i området. Ingen vet vem som är fiende eller vän.
Mitt i detta kaos finns kvinnan Vindöga. Hon arbetar som barnmorska i hela området och blir ohjälpligt förälskad i SS-officeren Johannes. Berättelsen handla om deras omöjliga/möjliga kärlek.
Boken är smockfull av dofter, syn och känslointryck. Man blir nästan vimmelkantig av alla dofter, som strömmar ut från sidorna. Författarinnan beskriver verkligheten med en otrolig intensitet.
Lite kritik i en annan glänsande bok. Ibland blir beskrivningen för intensiv och fullständig. Dessutom, så har jag lite svårt att förstå den dyrkan, som huvudpersonen har gentemot sin "Johannes".
Frånsett detta, läs boken. Du har en läsupplevelse framför dig.
2017-09-04 19:22
Kettus verklighetsbaserade roman utspelas 1944-45 i Petsamoområdet längst i norr, där Finland, Norge och Ryssland möts. Här finns den självlärda barnmorskan som kallas Vindöga och som hjälper de fattiga mödrar som inte har råd med vanlig sjukvård - om den ens finns tillgänglig här vid ishavets rand. Hon närmar sig 40, ensamstående och orord, men blir passionerat förälskad i en SS-officer och tar tjänst i ett fångläger för att få vara nära honom. Men krigslyckan håller på att vända för tyskarna, Finland sluter vapenvila med Sovjet och lägret är plötsligt omgivet av fiender...

Detta är en grym och naturalistisk skildring av krigets fasor och vad den gör med människorna, även de som inte är soldater. Författaren väjer inte för ingående detaljer både vad gäller Vindögas arbete med fosterfördrivning och de övergrepp som sker i lägret. Känsliga personer bör undvika boken. Språket är mustigt, originellt och lokalt förankrat och romanen liknar inget annat. Tyvärr är både intrigen och persongalleriet onödigt rörigt, personer nämns ibland med sitt riktiga namn, ibland med sittt öknamn. Det ställs höga krav på läsaren och kanske borde man läsa boken två gånger för att helt få grepp om handlingen.

"

Skriv egen bokrecension till Barnmorskan
Inte utan min syster