Spänning:  2
Romantik:  4
Humor:  2
Lärorik:  2
Sorglig:  3

Från prinsessa på vift till bröllopslycka

Torsdagen den 25 oktober 2012 tillkännagavs Prinsessan Madeleines och Christopher O'Neills förlovning. Bröllopet skall stå sommaren 2013. Men prinsessan Madeleines väg dit har varit långt ifrån spikrak. Expressens hovreporter Johan T Lindwall följer upp sin succébok om kronprinsessan Victoria med ett exklusivt porträtt av lillasyster Madeleine - prinsessan och modeikonen som fyller trettio år. För första gången skildras hennes privatliv i en bok. Johan har följt Madeleine ända sedan 1995, både hemma i Sverige och på resor världen över, och samlar här sina intryck. Det är en berättelse om prinsessan som allra helst hade sluppit stå i rampljuset.

Vi får följa Madeleine från födseln, genom skolåren och fram till i dag. Det är en stark historia fylld av stormiga konflikter, men även glädje och kärlek. Vi får ta del av relationen till vännerna, syskonen Victoria och Carl Philip, mamma Silvia och pappa kungen, och förstås pojkvännerna.

För första gången berättas om den okända kollapsen, spelet bakom den brutna förlovningen med Jonas Bergström och otroheten. Hur mycket visste egentligen kungen? Madeleine har efter några svåra år byggt upp en tillvaro i New York med kärleken Chris O"Neill, en start på hennes nya liv långt bort från Sverige. Johan T Lindwall har uppdaterat denna pocketupplaga med ett nytt kapitel inför prinsessan Madeleines bröllop sommaren 2013.

Dagen efter blev det ett fantastiskt reportage i Expressen och den som såg bilderna på Madeleine och Chris kunde inte längre tvivla. Det var på riktigt.

Medelbetyg: 2 (1 röster)

Bok recensioner av Madeleine: Prinsessan privat :

IssaS 2013-07-03 11:12
Hade förväntat mig mer och fler berättelser om sånt man inte redan visste. För den som läser kvällstidningarna hyfsat regelbundet var det inte mycket nytt i denna bok. Man får en liten inblick i hur en hovreporter tänker och hur viktigt det är för dom att vara före konkurrenterna med varje liten ny händelse i kungafamiljen. Författaren här framhåller nöjt flera exempel på hur han hunnit först och haft rätt. Det roligaste är att höra om hovets strategier gentemot media. Till exempel att tvinga Madeleine och Sofia på lunch ihop inför fotografer för att det ska se ut som om dom är vänner. Att allt är noga genomtänkt - det tar jag med mig från den här boken.

Skriv egen bokrecension till Madeleine: Prinsessan privat