O. Blegel

Oscar Waos korta förunderliga liv

Författare: Janot Diaz
Ämnesord: krig, politik, mord, humor, historia, kultur, spänning
Utgivningsår: 2009
ISBN: 9789174290530

Oscar är inte som andra dominikanska män. Han är fet, ful och utstött, han är livrädd för flickor och blir skräckslagen vid tanken på att han kommer att dö som oskuld. Till familjens förtret lägger han all tid på rollspel och fantasyberättelser: hans högsta önskan är att bli en dominikansk J.R.R. Tolkien. Oscars olycka beror på fukú, förbannelsen som har förföljt hans familj i generationer, från Dominikanska republiken till New Jersey, och orsakat död och splittring. Men en dag får Oscar nog. Oscar Waos korta förunderliga liv är en mångbottnad berättelse om Oscar, hans rebelliska syster Lola och den vilda modern Belicia, samt om släktens vedermödor under diktatorn Trujillo; Dominikanska republikens egen Sauron. Med detaljrikedom och kunskap har Diaz skrivit en vass roman som rör sig över flera generationer och livsöden.

De sista veckorna visste jag bättre än att gå nära mamma. För det mesta glodde hon bara ilsket på mig , men ibland kunde hon utan förvarning greppa tag om min strupe och hålla kvar tills jag lyckades bända loss hennes fingrar ..Hon iddes inte prata med mig om det inte var för att uttala dödshot. När du har blivit stor kommer du möta mig i en mörk gränd när du minst anar det, och då ska jag slå ihjäl dig och ingen kommer ana att det var jag! Ho.n gottade sig riktigt när hon sa det.
-Du är galen sa jag
- Du kallar inte mig galen , sa hon och sedan satte hon sig ner och kippade efter andan.
Det var illa nog , men ingen var beredd på det som hände sedan . Helt uppenbart när man tänker efter.

Bok recensioner av Oscar Waos korta förunderliga liv :

bonadea 2013-01-19 11:06
Jag älskar denna bok! Junot Diaz har skrivit en släktkrönika. med mycket humör och samtidigt allvar. Boken innehåller mycket lärorikt fakta om den Dominikanska republikens blodiga historia under diktatorn Trujillo maktvälde. Boken har flera starka och mycket egna karaktärer , och Junot Diaz språk är så målande att man kan föreställa sig och se personerna och historien framför sig. Och fast det finns gott om tragedi och allvar i boken så lägger författare fram lite ironiska kommentarer att man kan inte låta bli att le åt olyckan .

Skriv egen bokrecension till Oscar Waos korta förunderliga liv