ISBN: 9789174610895

Spänning:  6
Romantik:  3
Humor:  1
Lärorik:  8
Sorglig:  8

I gränstrakterna mellan Pakistan, Iran och Afghanistan vandrar en pojke omkring mellan de olika stammarna och iakttar det dagliga livet och de ibland våldsamma konflikterna. Han möter skoningslösa krigare och kvinnor som sätter allt på spel genom att utmana de sociala konventionerna. Men där finns också solidariteten och kärleken människor emellan. Pojken kallas Tor Baz - "den svarta falken" - och ingen vet var han kommer ifrån eller vart han är på väg. Irrande falk utspelar sig under de decennier som föregick talibanrörelsens uppkomst och ger ovärderliga inblickar i en verklighet präglad av hedersbegrepp och andra starka, uråldriga traditioner. Med sin konstlösa, lediga prosa och blick för detaljer kommer Ahmad sina romangestalter nära och lyckas ge en sann skildring inifrån denna annars slutna och ofta fördomsfullt beskrivna värld. Irrande falk är ett ömsint gestaltat vittnesmål om det hårda men också rika livet i en avlägsen region där godtyckliga gränsdragningar försvårar tillvaron för människor som hör till en annan, mer flytande värld i vilken en irrande falk kan känna sig hemma.
JAMIL AHMAD föddes 1933 i Jalandhar i Punjab. Han har haft en lång karriär som statstjänsteman i Pakistan och tjänstgjorde som ambassadråd i Kabul strax före och under den sovjetiska invasionen 1979. Han bor idag i Islamabad tillsammans med sin hustru Helga Ahmad, som är en känd miljöaktivist och socialarbetare.

Bok recensioner av Irrande falk :

arsenal23 2012-10-15 20:22
Bokrecension
Författare: Jamil Ahmad
Titel: Irrande falk
Original titel: The Wandering Falcon
Översättning: Cajsa Mitchell
Antal sidor: 170
Förlag: Lind & Co
ISBN: 9789174610895
Jamil Ahmad föddes 1933 i Jalandhar i Punjab. Han har haft en lång karriär som statstjänsteman och tjänstgjorde som ambassadråd i Kabul strax före och under den sovjetiska invasionen 1979. Han bor i dag i Islamabad tillsammans med sin hustru Helga Ahmad, som är en känd miljöaktivist och socialarbetare.

Handling: I snåren av de oändliga bergen där Irans, Pakistans och Afghanistans gränser löper samman, ligger en militär utpost bemannade med cirka fyrtio soldater.
En dag upptäcker några av soldaterna två människor och deras kamel närma sig fortet. Människorna rör sig stapplande och deras kläder är gråa av damm och sand. Mannen ber om vatten med sin igentorkade röst. Officeren pekar på ett halvtomt ämbar, mannen doppar ena änden av kvinnans sjal i ämbaret och kramar ut några droppar i hennes ansikte. Mannen berättar att de tillhör siafadklanen från Killa Kurd och är på flykt från kvinnans familj. Nu behöver de en fristad. En fristad kan inte officeren erbjuda, men mat och logi under några dagar kan de få. Mannen och kvinnan erbjuds ett lite skjul, de får i alla fall tak över huvudet. De stannar kvar mycket längre än bara ett par dagar och kvinnan föder en son. Men så en dag måste de fly igen, kvinnans far och make är på väg efter dem. De hinns upp, mannen och kvinnan blir dödade. Den lille pojken slipper undan, men nu är han föräldralös och vandrar omkring ensam. Ingen vet vem han är, var han kommer ifrån eller vart han är på väg. Han får namnet Tor Baz – Den svarta falken. Under sin färd mellan olika stammar möter han soldater, klanhövdingar, myndighetspersoner, skoningslösa krigare, underfundiga mullor och kvinnor som sätter allt på spel genom att utmana sociala konsekvenser.

Romanen är en skildring hur det är att leva vid gränden mellan Pakistan, Afghanistan och Iran. Om konsekvenserna av en kvinnas otrohet när hon vill leva med den man hon älskar och inte den som familjen valt åt henne. Om hedersbegreppet som är stort i dessa bergstrakter och de uråldriga traditionerna som finns. Om olika klaner och deras seder. Boken handlar egentligen om 1900-talets början, men skulle lika gärna handla om nutid. Sättet att leva i dessa trakter har inte ändrats särskilt mycket. Jag tycket mycket om det lågmälda och stilistiska sätt romanen är skriven på. Romanen är också fint gestaltad, jag kan både se karaktärer och miljöer framför mig. Det är också en skrämmande berättelse om hur människor behandlas efter den klan de tillhör.

Betyg 4/5

Skriv egen bokrecension till Irrande falk