Myrrha

Författare: Ulrika Kärnborg
Utgivningsår: 2008
ISBN: 9789170016677

Sedan Hannah var liten har hon vetat att hon är menad för något större, något mer än att bara tjäna som piga. Med sin stolta profil, sin fysiska styrka och stora integritet arbetar hon sig fram i det viktorianska England efter att tidigt i livet ha blivit utkastad hemifrån. Det är hårt att tjäna andra, men Hannah klagar aldrig. Så träffar hon Arthur, gentlemannen med de silkeslena polisongerna, som har ett udda intresse för arbetarkvinnor och en fascination för smuts och arbetarklassens liv. Det blir början på en livslång relation mellan pigan och poeten, slaven och hennes Massa, en relation där spelet mellan underkastelse och dominans ställs på sin spets. Men vem är egentligen slav och vem är egentligen herre?
Läs Ulrika Kärnborgs roman om Hannah Cullwicks och Arthur Munbys osannolika kärlekshistoria som kom att kasta sin skugga över Englands societetskretsar ända in på 1950-talet.

Ofta var resultatet av korta, passionerade affärer, äktenskapsbrott som förvandlades till tragiska exiler i fjärran länder. Än värre var det för dem som stannade i England.
Som det tisslades och tasslades i köket om lord Robert Montagu, sjätte sonen till herigen av Manchester. Han hade varit änkling, ensamstående med fyra småbarn, när han gifte sig med husan Catherine Wade som födde honom ytterligare fem barn.
Efter giftermålet hade han råkat i onåd, alla bättre hem var stängda för honom och hans familj, hans egna släktingar ville inte veta av honom. Men tjänstefolkets dom var mindre hård, Arthur hade själv frågat dem. I ett anfall av lättsinne hade han nalkats tjänarna i sin fars hus: köksan som stod och plockade ett höns medan husan stod med armarna i kors och lyssnade på hennes pladder.
Säg miss Sugarplum, tycker ni att den goda Catherine gjorde rätt när hon accepterade lordens frieri?
Självklart, om jag får säga så, mr Munby, sade miss Sugarplum uppbragt.
Vem skulle säga nej till en sådan chans, det gör man inte.

Medelbetyg: 2 (2 röster)
Bok recensioner av Myrrha :
2012-09-07 08:59
Det är sällan jag väljer att inte läsa ut en bok. Ofta känner jag trots allt ett litet intresse för hur historien ska sluta. Det kände jag inte med Myrrha. Historien har all potential att bli mycket bra, men det finns ingenting i boken som griper mig. Karaktärerna saknar djup och allt faller platt. Halvvägs genom boken insåg jag att jag inte sympatiserade med någon av huvudpersonerna och att jag var likgiltig till hela berättelsen.
2013-04-02 14:13
Fast Myrrha är en tjock bok på över 400 sidor så är den väldigt lättläst och därför klarar den sig från att bli seg fast den inte är speciellt bra. Jag håller med recensenten innan att det är inget fel på ämnet,det hade kunnat bli en bra bok men författaren har misslyckats med att göra handlingen och personerna intressanta, allt är bara så platt och simpelt.
Men den gick fort att läsa och därför ger jag den en svag 3 då jag aldrig har övervägt att ge upp med den.

"

Skriv egen bokrecension till Myrrha