Mannen utan egenskaper

Originaltitel: Der Mann Ohne Eigenschaften
Författare: Robert Musil
Ämnesord: filosofi, politik, kultur
Utgivningsår: 1961
ISBN: 9789100570880

Robert Musil föddes i Österrike 1880. Han deltog i första världskriget som officer vid italienska fronten. Efter kriget bosatte han sig i Tyskland och arbetade oavbrutet på romanen som skulle bli hans ofullbordade livsverk, Mannen utan egenskaper. 1930 publicerades en första volym (motsvarande den första av de båda svenska pocketböckerna), följd av en andra 1932 (första halvan av andra pocketboken). Efter det nazistiska maktövertagandet 1933 lämnade Musil Berlin och slog sig ner i Wien. 1938 tvingades han att emigrera till Schweiz. Då hade Musils skrifter förbjudits i Tyskland och Österrike.
Robert Musil dog 1942 av ett slaganfall och lämnade efter sig tusentals sidor av utkast till en fortsättning på Mannen utan egenskaper. Ett urval av dessa texter ur kvarlåtenskapen avslutar den svenska översättningen av Mannen utan egenskaper, bland annat det lyriska kapitelutkastet ¿En sommardags andhämtning¿ som Musil arbetade med samma dag som han dog samt den beryktade skildringen av de älskande syskonens kärleks kortvariga fullbordan, "Resan till paradiset"

Och om Platon i dessa dagar plötsligt tittade in på en redaktion och lämnade bevis för att han verkligen vore den store författaren son dog för mer än tvåtusen år sedan, så skulle han givetvis väcka ett oerhört uppseende och erhålla de mest lönande anbud. Och vore han i stånd att på tre veckor skriva ett band filosofiska resebrev och några tusen av sina välkända noveller, kanske också att filmatisera ett eller annat av sina äldre verk, så skulle han med säkerhet klara sig fint för en lång tid framöver.

Bok recensioner av Mannen utan egenskaper :

bonadea 2012-06-10 13:22
Mannen utan egenskaper är ett stort mästerverk, det är ingen lätt bok och egentligen har den inte mycket till handling heller utan är fylld av filosofiska tankar. Vet inte hur jag har orkat mig genom denna tegelsten, efter 100 sidor var jag på gränsen till att ge upp men precis då fastnade jag i handlingen. Den är seg men inte så att den blir tråkig, påninner mig lite om Dostojevskis Brott och straff med den skillnaden att det fanns mer handling Dosojevskis verk.
Detta är en bok som jag känner stolthet över att ha klarat av att läsa ut men skulle aldrig göra om.

Skriv egen bokrecension till Mannen utan egenskaper