Kung Karl och Greve Hamiltons söner

Författare: Ralph Birgerson & Bengt Sehlin
Ämnesord: historia
Utgivningsår: 2010
ISBN: 91-975814-0-2

Kung Karl och Greve Hamiltons söner

En 1800-tals berättelse om kärleksaffärer, rättsröta, kungar, adel och torparen, drängen och kapitalisten Jöns Olsson från Önnestad. Skåne ruvar på många intressanta och spännande historiska händelser. Från 1600-tal fram till början av 1900-tal spelade de personer som senare skulle bli svensk adel en mycket viktig roll, inte minst i sina nära kontakter med de olika kungahusen i Sverige och ute i Europa. I denna bok riktar vi in oss på en för Sveriges del, mycket spännande period på mitten av 1800-tal fram till 1927. För Bengt Sehlin, en av författarna, startade det hela för ca 10 år sedan med ett ganska normalt intresse för släktforskning och där släktens anfader, torparen Jöns Olsson, blev alltmer intressant. Frågan var, hur kunde en fattig torpare vid 45 års ålder helt plötsligt bli stormrik? Var kom kapitalet ifrån? Varför tystnade alla när Jöns Olsson kom på tal när Bengt Sehlin sökte sanningen? Var fick Jöns sitt grymma beteende ifrån?

Letandet ledde till ett nätverk där familjen Bernadotte via Kung Karl XV, familjen Hamilton på slottet Ovesholm, diverse kyrkoherdar och andra kyrkans män, Fredrika Bremer, äventyrare och tidningsmän, bankmän och lokalpolitiker, där alla var inblandade i ett mycket märkligt spel. Spelet om pengar, makt, kärlek, bedrägerier, ond bråd död och inte minst, Jöns Olssons skräckvälde från gården Emmeholm i Önnestad, ett skräckvälde som ännu i våra dagar lägger sig som en tung fuktig filt över samtalet när namnet kommer på tal. Bengt Sehlin och Ralph Birgerson´s omvandling av fakta till fiktion leder fram till att döda kan tala till oss lång tid efter att deras röster tystnat. Denna bok är ett exempel på vad en till synes ganska harmös släktforskning kan leda fram till om man gräver tillräckligt djupt.

Av Bengt Sehlin och Ralph Birgerson

Första upplagan 2004

Andra utökade upplagan 2010

Antal sidor: 211 sidor

Pärm: hård pärm

ISBN: 91-975814-0-2

Medelbetyg:

Bli medlem få boktips baserat på dina betyg och slipp reklamen.
Bok recensioner av Kung Karl och Greve Hamiltons söner :

BRbok 2012-05-21 22:22
Kung Karl och Greve Hamiltons söner

Med mer spänning och dramatik förflyttar vi oss tillbaks till 1853 då en spektakulär konspiration mellan arvfurtsen Karl Bernadotte, sedermera Karl XV, och gamle greven Axel Raoul Hugo Hamilton på Ovesholm, fick sin uppstart. I denna konspiration hamnade en person, med det högst vanliga namnet Jöns Olsson, i skottlinjen. Kungar, adel och vanligt folk, kan det bli bättre.

I berättelsen förekommer storheter som Ludvig Manderström, Fredrika Bremer, Louis de Geer, Fritz von Dardel m.fl samt torpare, drängar och pigor.

En berättelse som utspelar sig i trakterna runt Kristianstad i allmänhet och det på den tiden, av kungar och storpolitik, välbesökta Önnestad och Ovesholm i synnerhet.

En 1800-talsberättelse om kärleksaffärer, rättsröta, kungar, adel och torparen, drängen och kapitalisten Jöns Olsson från Önnestad, De döda har talat!