Begärets nio växter

Författare: Margot Berwin
Ämnesord: kärlek, spänning, äventyr, växter
ISBN: 9789170027574

I hjärtat av New York, längst in i en gammal tvättomat, finns nio sällsynta och värdefulla växter. "Begärets nio växter" berättar historien om den här legendariska trädgården. Och om den resa en kvinna måste göra för att kräva det som är hennes.

Lila Nova bor ensam i en enkel vitmålad liten lägenhet. Efter en uppslitande skilsmässa ser Lilas liv ut som hennes hem: avskalat och tomt. Men när hon träffar den stilige växtförsäljaren David Exley öppnar sig en helt ny värld för henne. Sen en kväll stöter Lila på en märklig tvättomat och ser ormbunkar så värdefulla att ett pyttelitet skott kan ge tusentals dollar. Hon får lära sig saker om blommor med medicinska egenskaper som slår allt som finns på ett apotek. Och hon får höra berättelsen om de nio mystiska växterna som skänker berömmelse, lycka, odödlighet och passion.

Tvättomatens ägare, Armand sätter Lila på prov: om hon kan få ett skott från en sällsynt, röd ormbunke att slå rot ska han visa henne hemligheten i sitt låsta rum. Men Lila är alltför tillitsfull och genom att begå ett fruktansvärt misstag förstör hon sina chanser att få se Armands växter. Enda sättet att få tillbaka hans förtroende är att resa ensam till Yucatan.

Djupt inne i Mexikos regnskogar möter Lila en värld med schamaner och andedjur, ormtjusare och sexiga huicholinindianer som kan få hjärtat att stanna. Ensam i djungeln tvingas Lila lära sig mer än hon någonsin velat veta om naturen - och om sig själv. "Begärets nio växter" är en stimulerande berättelse om kärlek och självinsikt som förenar mystik, äventyr och hetta, i ordets alla betydelser.

"Indiana möter Bridget Jones [...] Berwin gör pangdebut med äventyr, svek, kärlek och naturligtvis sällsynta växter."
- Publishers Weekly (Starred Review)

Bok recensioner av Begärets nio växter :
2012-03-07 13:59
Recension av Margot Berwins roman Begärets nio växter

Boken är utgiven på Bra Böcker (2010) och innehåller 276 sidor.

Margot Berwin har arbetat med reklam i många år och även skrivit för olika tidskrifter. Begärets nio växter är hennes första roman. Margot Berwin bor i New York tillsammans med en spännande samling växter. Källa: Bra Böcker.

Handling: Lila Nova bor ensam i en enkel vitmålad lägenhet. Efter en uppslitande skilsmässa ser Lilas liv avskalat och tomt ut. Hon vill ha en förändring i sin vardag och börjar med att köpa nya växter till sin lägenhet: Hon träffar en duktig växtodlare, David Exley som ger henne råd och tips. Lila får lära sig saker om blommor med medicinska egenskaper som är bättre än mediciner som finns på apoteken. Av David Exley köper hon Papegojan – en tropisk växt som leder till ett starkare intresse. Lila möter även Armand som äger en tvättomat, han berättar om nio mystiska växter som ger berömmelse, lycka, odödlighet och passion. Armand sätter Lila på prov. Hon får ett skott från en sällsynt röd ormbunke. Den ska hon lyckas slå rot på. Lyckas hon ska han visa hennes en hemlighet i sitt låsta rum. Men genom att begå ett fruktansvärt misstag förstör Lila sina chanser att få se de växter Armand har i sitt låsta rum. För att få tillbaka hans förtroende reser hon till Yucatan. I Mexikos regnskogar möter Lila en värld av schamaner, andedjur, ormtjusare och sexiga huicholindianer. Ensam i djungeln tvingas hon lära sig mer om sig själv och om naturen. Hon möter människor med både ondska och godhet. Men vem kan hon lita på?

En utomordentligt välskriven roman som var omöjlig att lägga ifrån sig. En blandning mellan fantasy, roman och fakta. Boken ger både rysningar som skratt och spänning. Helt enkelt en adrenalinkick. Författaren har lyckats formulera känslor och andra intryck på ett verklighetstroget sätt. Hon har även lyckats att gestalta berättelsen perfekt, så jag kan se handling framför mig. Trots en del svåra namn är boken ändå lättläst. Jag kommer att hålla ett öga på denna författare, för jag läser gärna mer av henne. Var beredd på en resa som ger pirr i magen.

Betyg 4/5 Kristina Simar 2012-03-07 http://blogg.passagen.se/krisim

"

Skriv egen bokrecension till Begärets nio växter