Jord av järn, himmel av koppar

Författare: Yasar Kemal
Ämnesord: religion, natur, historia, kultur

Handlingen i denna roman utspelas i byn Yalak. Det är hård vinter. Bomullsplockningen under fjolåret gav så litet att byborna blev helt utblottade. Skulderna till handelsmannen i staden är ännu obetalade och man fruktar att denna skall komma och ta det lilla man behöver för överlevnad. Denna fattigdom och fruktan är jordmånen för bybornas föreställningsvärld. Och i samma grad som människorna materiella livsbetingelser sviktar, förändras deras tankevärld. Förhållandena gör att en av byborna helgonförklaras. Därmed är man inne på kollisionskurs med byns världsliga makthavare.

”Nu gick de genom Karamukskogen som låg alldeles kal i vinterljuset, medan den på sommaren var mörk och lövrik. De snöklädda grenarna lyste bländande vita. Och plötsligt började svarta moln fara över himlen och utplånade glansen och de varma vindpustarna försvann. Korpral Jumali tittade oroligt mot toppen av berget Tekech, där molnen hopade sig allt tätare och mörkare för varje minut./…/ Inte en levande varelse syntes i det allomfattade vita, inte en fågel eller ett djur, inte ens någon växtlighet. Skogen susade svagt. Då och då föll frusna snöflingor från grenarna som höstlöv. Mjukt…” (sid. 229f).
Bok recensioner av Jord av järn, himmel av koppar :
2004-06-29 09:56
Jord av järn, himmel av koppar är en fristående fortsättning på romanen ”Bomullsvägen” som jag inte har läst. Då Yasar Kemal är en ny bekantskap för mig kan jag inte uttala mig om denna roman (Jord av järn, himmel av koppar) är representativ för författarens författarskap eller inte. Hursomhelst detta är en mycket varm och charmig berättelse om det enkla och hårda livet bland den förtryckta tursiska bondebefolkningen. Berättelsen påminner till viss del om Garcia Marquez fantasieggande skapelse ”Hundra år av ensamhet”, såtillvida att burlesk fantasi och folksägner blandas med strikt realism. Å andra sidan är Kemals språk inte tillnärmelsevis lika svulstigt och utsmyckat som Marquez utan kännetecknas istället av en påfallande och vitaliserande enkelhet. Det är mycket intressant och tänkvärt att ta del av Kemals beskrivning av hur en helgonlegend kan uppstå och hur helgonförklaringen upplevs av den utvalde (helgonet) och dennes omgivning (de dyrkande). Det handlar om hur rykten och myter sprids, förnims, uppförstoras och tillslut förklaras som helig sanning. Det handlar också om misstro till den egna förmågan och rädslan inför den nästintill lagbundna martyrdöd som drabbar helgon. Jag tycker emellertid att handlingen tenderar att bli för ryckig såtillvida att vissa, för historien vitala händelser, inte beskrivs närmare eller inträffar helt utan förvarning. På det hela taget en positiv överraskning som jag verkligen kan rekommendera.

"

Skriv egen bokrecension till Jord av järn, himmel av koppar
De stora spåren