I ekens tecken
 B. Mårtensson

Delhis vackraste händer

Författare: Mikael Bergstrand
Ämnesord: religion, kärlek, kultur, new delhi
ISBN: 9789113037288

I Delhis vackraste händer skildrar Mikael Bergstrand med en stor portion humor en svensk medelålders mans möte med det myllrande och annorlunda livet i Indien. Och hans möte med den oväntade kärleken där han minst anade att den fanns.

När Göran Borg inte surfar på en blogg för fotbollsnördar tänker han på sin exfru Mia som lämnade honom för åtta år, fyra månader och tre dagar sedan.
Karriären har gått i stå, hårfästet klättrar målmedvetet uppåt och byxlinningen spänner över magen. Sina vuxna barn träffar han bara sporadiskt och nu lär det dröja ett tag till eftersom de ska på semester till Thailand med sin mamma och hennes nye man. När ett tröstlöst vinterregn vräker ner över Malmö och Göran Borg är på väg till jobbet på informationsföretaget som gör gatukontorets hemsida undrar han om livet kan bli mycket värre.

Det kan det. Man kan till exempel få sparken, luras iväg på en charterresa till Indien, drabbas av galopperande turistdiarré och lämnas ensam att dö på ett sjabbigt hotellrum i Jaipur.
Men så knackar det på dörren och in stiger Yogendra Singh Thakur, Yogi kallad och indisk textilexportör i sina allra bästa och mest underbara år om han får säga det själv. Yogi tar med Göran på en yttre och inre resa till Indiens myllrande huvudstad New Delhi, där han bland annat träffar den vackra skönhetssalongsföreståndarinnan Preeti och blir blixtförälskad i henne. Det finns bara två problem:
1. Hon är gift.
2. Med en mäktig industrimagnat.

Delhis vackraste händer är en lika rolig som drabbande bok om hur det överrumplande mötet med Indien tvingar en bitter medelålders man att omvärdera både sig själv och sin syn på andra.

Medelbetyg: 4 (4 röster)

Bok recensioner av Delhis vackraste händer :

kristina_s 2011-09-05 22:08
Recension av Mikael Bergstrands roman Delhis vackraste händer

Boken är utgiven på Norstedts (2011) och innehåller 378 sidor.

Mikael Bergstrand är journalist och författare, bördig från Malmö. Han har under lång tid arbetat på Sydsvenskan och har de senaste åren varit stationerad i New Delhi. Där han vid sidan av skrivandet också jobbat som reseledare. Från och med våren2011 är han åter bosatt i Sverige. Han har gett ut fyra kriminalromaner. De två senaste är Låt barnen komma till mig (2008) och Av jord är du kommen (2009).
Källa: Norstedts.

Handling: Göran Borg är en medelålders frånskild man med två vuxna barn. Han arbetar på ett informationsföretag, men sitter oftare och surfar på en fotbollsblogg än jobbar med det han ska. Det slutar med att han får sparken. Han luras iväg på en charterresa till Indien. Där arbetar hans gamla vän Erik som reseledare, och han tar med Göran på trevliga utflykter. Tyvärr drabbas Göran av turistdiarré och hamnar på sjukhus. Göran blir vän med en indisk textilexportör och han får Göran att bosätta sig i New Delhi. Han får jobb som journalist och skriver reportage för svenska tidningar. Göran hinner även bli förälskad i den vackra gifta kvinnan Preeti Malhotra som driver en skönhetssalong. De inleder ett hemligt förhållande. Hur kommer det att gå för Göran och Preeti, blir det trots allt ett par? Och kommer Göran att bo kvar i New Delhi resten av sitt liv. Läs själv den spännande och intressanta fortsättningen.

Det tog ett tag innan jag kom in i denna berättelse. Jag som sagt svårt att koncentrera mig på böcker med humoristiska inslag. Jag läser hellre böcker med mycket dramatik. Men sedan lossnade det och jag blev väldigt förtjust i författarens gestaltningar av karaktärer och miljöer, det kändes som om jag själv var i Indien och följde med Göran på sina äventyr. Boken var välskriven och hade ett fängslande språk. Tillslut sträckläste jag de sista 100 sidorna och kände en stor saknad när boken tog slut. Det är inte ofta jag brukar ändra uppfattning om en bok när jag börjat läsa den, men den här romanen lyfte sig hela tiden.

Betyg 4/5 Kristina Simar 2011-09-05 (90) http://blogg.passagen.se/krisim

gun 2017-03-06 16:19
En underbar berättelse framförallt där den utspelar sig i Indien. Yogi en textilhandlare blir Göran Borg behjälplig när han bestämmer sig att stanna kvar i Indien och inte åka tillbaka till Sverige. Göran och Yogi blir de bästa vänner. När Göran blir förälskad i en gift indisk kvinna så finns Yogi där till stöd. Det här är en berättelse med humor och allvar. Mycket bra.

Skriv egen bokrecension till Delhis vackraste händer