Jacks rockiga resa

Författare: Therés Stephansdotter Björk
Genre: Barnbok
Ämnesord: musik, hårdrock
ISBN: 9789185535767

Jack är hårdrockare och älskar bandet Dragonhearts. Jättemycket. En natt när han sover hos sin pappa blir drömmen om att få träffa hjältarna verklighet. Men inte som han tror. Metallien, det magiska land där alla rockers kan vila ut mellan gig och turnéer, har nämligen drabbats av en katastrof i form av den ondskefulle uppfinnaren Vridnérs maskin som tystar alla
starka ljud. Och den enda som kan rädda landet är Jack.

En lättläst bok, späckad med rockreferenser som även kommer att diggas av pappa och mamma.

Bokens hemsida/Facebooksida:

Till boken finns en titellåt som finns att lyssna till här:

Bandet Dragonhearts i boken har även en egen Myspace-sida:

Bok recensioner av Jacks rockiga resa :
2011-05-11 15:52
Recension av Therés Stephansdotter Björks barnbok Jacks rockiga resa

Boken är utgiven på Kalla Kulor förlag (2011) och innehåller 79 sidor.
Therés Stephansdotter Björk är född 1981 och uppvuxen vid havet i Roslagen. Hon har gått utbildningar inom bland annat teater, journalistik och kreativt skrivande. Förra året avslutade hon en 2-årig KY-utbildning inom kommunikation på Medieinstitutet i Stockholm. Hon har länge haft rock- och hårdrock som passion och därför har hon skrivit denna bok. Therés har bott i Gävle, Rio de Janeiro, Stockholm och Eskilstuna där hon nu bor samtidigt som hon jobbar som marknadsassistent på Kalla Kulor förlag i Stockholm.

Handling: Jack är en liten kille som älskar hårdrock. Båda hans föräldrar är hårdrockare och hans pappa jobbar med att sköta ljudet på konserter och ibland skriver han om hårdrock för en tidning. Jacks föräldrar är skilda och han bor hos dem varsin vecka. Just den här veckan ska han bo hos sin pappa. Jacks stora idoler är hårdrocksbandet Dragonhearts, och den häftigaste i bandet tycker Jack att gitarristen Danny Dragonheart är. När han denna kväll ligger i sin säng för att sova, tittar han på Dannyaffischen som hänger på väggen, men precis när han är på väg att somna blixtrar det till och det blir alldeles ljust i rummet. Med ens blir Jack klarvaken och han ser en skugga som rör sig mot honom. När skuggfiguren kommer närmare ser Jack att det är Danny Dragonheart som står där. Danny säger att det är tur att han hittade Jack, för de behöver hans hjälp i Mettalien – det magiska landet där alla rockers vilar mellan gig och turnéer. Metallien har drabbats av en katastrof. Den elake uppfinnaren Vridnér har en maskin som tystar alla starka ljud och den enda som kan rädda landet är just Jack. Det är bara för Jack att hoppa upp från sängen och följa med Danny Dragonheart, och vi läsare kan bara hoppas att han lyckas med sitt uppdrag.

En väldigt gullig och trevlig bok om pojken Jacks äventyr i rockarnas land Metallien. Boken är även illustrerad med härliga svart-vita teckningar av Andreas Bergqvist. Boken är lättläst och vänder sig i första hand till barn i sex-nio årsåldern, men även vuxna hårdrockare kommer säkert att få en trevlig läsupplevelse. De flesta kapitel har rubriker som är tagna från kända hårdrockslåtar och det är roligt när man som läsare känner igen vilken låt och grupp som gjort dem. Även vissa karaktärer som förekommer i boken känner jag igen. En bra bok att köpa till någon som kanske har sitt första sommarlov snart och vill ha en trevlig bok med sig till stranden.

Betyg 3/5 Kristina Simar 2011-05-01 (43) http://kristinasrecensioner.blogg.se

"

Skriv egen bokrecension till Jacks rockiga resa