Ämnesord: musik, religion, natur, kärlek, kultur
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9100105414

Medelbetyg: 2 (1 röster)

Bok recensioner av Karin Boye: Samlade dikter :

stigh 2010-12-12 23:29
Det är alltid tråkigt med besvikelser, och kanske särskilt litterära sådana. Med risk för att få hela Karin Boye Sällskapet efter mig dristar jag mig att påstå att Boye är en av våra mest överskattade lyriker genom alla tider. För efter att tagit mig igenom denna samlingsvolym innehållande Boyes samlande lyrikproduktion (totalt fem diktsamlingar 1922-1941) tycker jag faktiskt så. Huruvida Boyes romaner håller högre klass låter jag vara osagt eftersom jag saknar bredare erfarenhet därom.

Vad felar då? För det första ser jag alls inte storheten i lyriken och kompositionen; visst några sakrala motiv, lite enkel naturromantik och raka aforismer. Det är inte alls dåligt, men att utropa Boye till en av Sveriges största poeter genom tiderna känns främmande för undertecknad. Sedan kan inte låta bli att tycka att dikterna har nötts av tidens tand, de känns helt enkelt lite gammalmodiga, och rentav smygaristokratiska. Poesi är lite som med årgångsviner – endast ett mycket fåtal i världen tål 70-årig lagring, och de som inte gör det förlorar antingen i smak eller övergår till ättika. Boyes dikter har i en sådan liknelse förlorat i smak. För jag är faktiskt rätt säker på att dikterna höll hög klass när det begav sig, men mycket har hänt sedan dess, skivandet har breddats i takt med folkbildningen, likaså poesin. Nuförtiden tror jag inte att många hade lyft på ögonbrynen åt Boyes alster, konkurrensens och förmågan har vässats betydligt sedan 1930-talet. Är då hela samlingen slätstruken? Inte alls, det finns några lysande undantag (huvudsakligen Boyes mer kända dikter såsom "Ja visst gör det ont" och "I rörelse") men de utgör tyvärr just detta. Undantag.

I rörelse (Härdarna, 1927)

”Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.