Just kids

Originaltitel: Just Kids
Författare: Patti Smith
Ämnesord: musik, kärlek, kultur, ungdom
ISBN: 9789173372633

»Det var sommaren då Coltrane dog. Sommaren då Jimi Hendrix satte eld på sin gitarr och Kina sprängde en vätebomb. Det var uppror i Newark och protestmarscher mot Vietnamkriget. Världen stod på tröskeln till en ny tid. Det var kärlekens sommar. Det var sommaren som förändrade mitt liv. Det var sommaren då jag mötte Robert.«

Den heta sommaren 1967 lämnar Patti Smith hemstaden i New Jersey. Hon hoppar av sin lärarutbildning och tar sig till äventyret i New York. Hon är tjugo år gammal och har tröttnat på hemstadens inskränkthet. Hon vill få nya intryck och utvecklas. Och framför allt vill hon skapa. I New York träffar hon sin själsfrände Robert Mapplethorp. De två blir ett par och lever tillsammans i många år. Tillsammans med Robert kommer Patti rakt in i en miljö och atmosfär som sjuder av kreativitet och liv. Båda får de inspiration att utvecklas, och båda kommer de med tiden att nå stor berömmelse och revolutionera sina konstarter; han som fotograf och hon som musiker och poet.

Just Kids är en levande skildring av New Yorks avantgardistiska och spännande kulturliv i början av 70-talet. Här får vi möta författare, musiker och konstnärer, och många av dem har påverkat en hel generation och givit avtryck långt utanför New Yorks gränser. Här fanns Sam Shepard, Janis Joplin, Jim Morrison, Andy Warhol, Bob Dylan, William Burroughs, Tom Verlaine och många fler.

Just Kids är inte bara ett unikt tidsdokument utan också en varm och innerlig kärleksförklaring till en älskad vän.

Medelbetyg: 3,83 (12 röster)
Bok recensioner av Just kids :
2010-04-20 13:08
Recension av Patti Smiths Just kids

Patti Smith är författare, artist och bildkonstnär. Under 1970-talet vann hon stort erkännande för sitt revolutionerade sätt att blanda poesi och rock. Hennes nyskapande album Horses, med Robert Mapplethorpes berömda omslagsporträtt, har ansetts vara ett av de 100 bästa albumen genom tiderna. Sammanlagt har Patti Smith spelat in tolv album.

Patti Smith hade sin första utställning med teckningar 1973 på Gotham Book Gallery. 2002 visade man på Andy Warhol Museum Strange Messenger, en retrospektiv utställning av hennes teckningar, screentryck och fotografier. 2008 visades även hennes teckningar fotografier och installationer vid en omfattande utställning på Fondation Cartier pour l’art contemporarian i Paris.

Bland hennes böcker kan nämnas Witt, Babel, Woolgathering, The Coral Sea och Auguries of Innocence (Oskuldens tecken, utkommen på svenska 2010) År 2005 tilldelade den franska staten henne den prestigefyllda titeln Commandeur des Arts et des lettres, den främsta hedersbetygelse Frankrike kan ge en konstnär. Patti gifte sig 1980 i Detroit med Fred Sonic Smith. Han dog dock i en hjärtinfarkt 1994. Tillsammans har de sonen Jackson (1982) och dottern Jesse 1987). Numera bor Patti Smith i New York City.

Handling:1968 kommer Patti Smith till New York, hon är 20 år och hon kommer ensam, har inte mycket pengar, inget jobb eller någonstans att bo. Sin första natt i New York tillbringar hon i Central Park. Hon söker arbete i butiker längs med hela Fift Avenue. Om nätterna sover hon i portuppgångar, tunnelbanevagnar eller ute i det fria. Hon får ett arbete som kassörska i en filial till en större bokhandel, där de även säljer billiga prydnadssaker.

En dag kommer en ung stilig kille in och köper just det halsbandet som Patti älskar. En kväll något senare träffas de igen av en slump. Killen presenterar sig som Robert Mapplethorpes. Eftersom han inte heller har någonstans att bo, bestämmer de sig för att leta bostad tillsammans. De får tag in en liten äcklig lägenhet, smutsig och äcklig, den har tydligen fungerat som en knarkarlya. Medan Patti arbetar skurar och målar Robert lägenheten. De hittar möbler och madrasser i containrar.

Robert har lite svårt att stanna någon längre tid på ett arbete. Han är en rastlös konstnärssjäl och vill helst teckna och fotografera. De har ofta dåligt med pengar och kan inte alltid äta sig mätta. En dag får de flytta in till Chelsea hotell – ett hotell för olika konstnärssjälar. Där kommer Patti att trivas alldeles utmärkt. Nu börjar även hon måla och skriva poesi. Detta är under Flower Powertiden, med Woodstockfestival, där Jimi Hendrix och Janis Joplin uppträdde.

Robert och Patti flyttar ifrån varandra, Robert träffar sin stora kärlek Sam, en äldre man med gott om pengar och som vill hjälpa Robert att satsa på sin konst. Patti och Robert kommer ändå att ha ett visst förhållande till varandra. Robert blir mer och mer känd för sina fotografier, mest bilder med homoerotiska motiv, men han fotograferar även Patti ofta. 1980 gifter sig Patti Smith med gitarristen Fred Sonic Smith.

Patti Smith är en tjej som funnits under hela min uppväxt. Jag känner inte till hennes poesi, men musiken har hängt med hela tiden. Jag älskar henne sätt att sjunga på och hennes texter. I boken Just kids har Patti Smith skrivit om sitt liv tillsammans med Robert Mappletorpes. Boken är skriven på ett underbart poetiskt sätt, den är lättläst och underhållande hela vägen. Eftersom boken är så bra översatt måste även översättaren Ulla Danielsson få en stor eloge. Jag fick reda på mycket fakta om Pattis liv med Robert, samtidigt som jag gärna nu gärna vill läsa en bok som är mer baserad på hennes eget liv och karriär som konstnär och musiker. Det är väl bara att hoppas på att hon skriver en bok till. Jag kommer att slänga mig över den i så fall.
2010-11-12 16:31
Patti håller läsaren på avstånd.
2011-09-30 13:47
Åh älskade den! Jag trodde att Patti Smith skulle vara svår att läsa eftersom hennes musik är svår för mina öron. Men det var lätt att ta sig igenom boken och kul att läsa.
2012-10-26 09:49
Börjar bra. Slutar sämre. En besvikelse
2014-06-07 18:04
En mycket bra bok om kärlek, vänskap konstnärsskapandet på 60-70 talet.
2017-07-14 08:29
Patti Smith skriver med kärlek om sin relation med Robert, till staden New York och till konsten. Visst romantiserar hon och idealiserar sitt liv , men samtidigt är det så målande och jag kunde höra hennes förälskade stämma i texten så det gjorde inte så mycket. Att få inblick i någon annans liv är en gåva som jag tacksam tog imot.
3 plus i betyg
2022-01-23 16:05
En biografi av och om den kända rockstjärnan Patti Smith som i första hand berör hennes ungdomstid. I slutet av 60-talet flyttar hon till New York, träffar konstnären och fotografen Robert Mapplethorpe och de blir ett par. Trots att hon snart tvingas acceptera att hans fysiska kärlek är riktad mot män förblir de nära vänner och kompanjoner, ett samarbete som fortsätter livet ut. Robert dör i aids 1989. De fryser och svälter, bor i ruffiga hyresrum och får kämpa för varje dollar. Men i den kreativa miljön får de kontakt med den tidens kulturprofiler och utvecklas som konstnärer. Patti är mest känd som rockstjärna men är både konstnär och författare med ett antal böcker och utställningar bakom sig. Robert började som konstnär med collage som huvudinriktning men blev mest känd som fotograf och har bl a designat Pattis skivomslag.

En intressant bok, i synnerhet för oss lite äldre som minns den tidens artister och strömningar. New York på tidigt 70-tal tog över rollen som konst- och musikhuvudstad från Paris och London. Patti och Robert umgås med profiler som Janis Joplin, Jimi Hendrix, Lou Reed, Allen Ginsberg och många andra som samlas i Greenwich Village. De bor på Chelsea Hotel, experimenterar med droger och går på klubbar som Max`s Kansas City, The Factory och CBGB:s. Och över alltihop svävar Bob Dylans och Andy Warhols ande, trots att Dylan flyttat till landet och Warhol isolerat sig efter mordförsöket på honom.
Boken är främst en varm och kärleksfull hyllning till Robert Mapplethorpe och även om Patti haft andra relationer och varit gift läser man mellan raderna att Robert var mannen i hennes liv. Innan han dog lovade Patti att skriva deras berättelse och så småningom blev det av. Just Kids kom ut 2011. Det märks att hon kan skriva, språket är poetiskt men ändå lättläst och med blick för detaljer och stämningar.

Det som jag ser som mindre bra är dels det ständiga namedroppandet sida upp och sida ner där jag känner till varken alla eller hälften. Sen hade jag velat ha mer av Pattis senare liv och karriär, den berörs bara sammanfattningsvis. Men hon har också skrivit en "riktig" självbiografi, M Train, som kom på svenska 2015.
Hennes största hit är Because The Night som dock skrevs av Bruce Springsteen. Annars skriver hon nästan allt material själv. Hon fick Polarpriset 2011 och representerade Bob Dylan vid nobelprisutdelningen 2016 där hon sjöng hans A hard rain´s a-gonna fall.

"

Skriv egen bokrecension till Just kids
Steve Jobs : En biografi