Halta hönans hotell

Författare: Viveca Lärn
Ämnesord: humor, kärlek, skvaller, ö-liv.
Utgivningsår: 2016
ISBN: 9789146230021

Göteborgs rikaste man Roger Holkfjell lever numera ett enkelt liv på Saltön tillsammans med katten Clinton och hönorna Audrey Hepburn, Julia Roberts, Greta Garbo och tuppen Gregory Peck. Och så har han ju sin käresta, den kärva tävlingssimmerskan Judit. Men det enkla livet är inte helt lätt för en gammal entreprenör. Varje dag passerar Roger ett förfallet strandhotell med potential, och till slut slår han till. Det ska bli århundradets hotell med ett spa som knäcker konkurrenten baddräktsdesignen Philip som driver Saltöns Sköna Spa!
Tobakshandlare Holger från Göteborg har råkat i onåd både hos Blomgren och hos sin särbo tatueringsborttagaren Dolly. Krögaren Kabben sörjer djupt sin hustru Gertrud som gått bort i en olycka. Philip är bekymrad för sin kommande ruin och åker till Göteborg och stampar på Armanikostymerna. Och Emily tycker för hundrade gången att Blomgren är trist och spanar efter en ny kärlekskandidat. Baskermannen är inte förvånad. Blomgren har i alla fall sin klarinett och Johanna är aldrig långt bort.
Prostänkan Karin Hurtig försöker hitta meningen i livet efter att ha blivit sol- och vårad av en italienare. Kanske borde hon och väninnan Inez hitta på något spektakulärt när ett kryssningsfartyg fullt av dollarstinna amerikaner anlöper Lysekil? Därifrån är det bara några hästlängder över bron till Saltön som egentligen inte finns. Men det gör denna bok: Halta Hönans Hotell, som är den avslutande delen i Viveca Lärns älskade serie om de bångstyriga invånarna på Saltön och deras vänner och antagonister från Göteborg
Bok recensioner av Halta hönans hotell :
2016-12-29 11:37
Jag tycker mycket om Viveca Lärns böcker om Saltön, jag älskar tv-serien med samma namn och tycker mycket om de härliga karaktärerna man som läsare fått följa: tobakshandlare Blomgren, hans tjocka Emily & Johanna för att nämna några. Men till skillnad från tidigare böcker så har den här just ingen direkt handling alls. Om man inte räknar med Roger och hans hönor, samt Karin & Ines vattenbalett i Esther Williams anda. Nej. Det här var faktiskt något av en besvikelse enligt mig. Godkänd men inte mer. Som ljudbok gick den an, däremot vet jag inte om jag hade orkat läsa ut den för hand. Nej. Hennes andra böcker kan jag varmt rekommendera, men den slutar enbart som en mycket svag 3:a för mig i betyg!

"

Skriv egen bokrecension till Halta hönans hotell
De stora spåren