Boganmeldelse | Søg bøger | Tilføj en ny bog | Top | | Tilmeld dig |

T. Selasi

Nocturne fra Chile  anmeldelse

Forfatter: Roberto Bolaño
genre: Roman
Year: 2000
ISBN: 9788702143720

I Nocturne for Chile følger vi en katolsk præst, Urrutia, som ligger for døden. Hans liv passerer revy for ham i en feberdøs. Personer som Ernst Jünger og Pablo Neruda bliver en del af handlingen, det samme gør Opus Dei og undervejs påtager hovedpersonen sig blandt andet at undervise general Pinochet i marxisme. Urrutia reflekterer i den forbindelse over sin egen rolle under Pinochet-regimet, og forsøger at overbevise sig selv om, at han ikke var medskyldig i regimets forbrydelser. Men det hele ramler for Urrutia, og det er svært at skelne erindring fra surreal rablen. Snart går Urrutias erindringer fra dårligt til værre.
 Nocturne for Chile er en fantastisk skarp roman om chilensk politik under Pinochets diktatur, om forfattere og om det at skrive.

Gennemsnit: 3 (1 Score)

» Skriv din egen anmeldelse af Nocturne fra Chile «
Rate:
Tilmeld dig for at få bogen anbefalinger baseret på dine vurderinger og undgå reklamer.
Boganmeldelser Nocturne fra Chile :

helix 2009-04-02 09:31
Detta är en i alla stycken inte helt engagerande berättelse om hur de omvälvande händelserna under 1900-talets Chile kan ha upplevts av en intellektuell präst med litterära ambitioner. Texten är skriven med ofta långa meningar och inte en enda styckeidelning i hela romanen. Det gör att texten får ett fantastiskt driv, och man läser nästan fortare än man borde. Inga pauser.
Vissa partier tycker jag inte alls om. De är tråkiga. T ex när det handlar om chilensk litteratur. Det förutsätts att man vet vilka författaren talar om när han name-droppar. Det är säkert tjugo författare han nämner, den enda jag känner igen är Neruda, och honom vet jag nästan inget om. (Ibland känns det verkligen elitistiskt dessa texter åstadkomna av litteraturintresserade författare - med målgrupp (?) litterturintresserade andra författare och recensenter.)
Score 3

Skriv din egen anmeldelse af Nocturne fra Chile

-->