Boganmeldelse | Søg bøger | Tilføj en ny bog | Top | | Tilmeld dig |

Med bind for øjnene  anmeldelse

The Blindfold
Forfatter: Siri Hustvedt
genre: Roman
Year: 1994
ISBN: 8789974395

»Den hedder Med bind for øjnene, og det er en af de romaner, der er i stand til at skabe en oplevelse, så man læser videre og videre som om man selv var blindet og opsugede fiktionens mærkelige stof med noget andet end øjnene...Romanen bryder fortællingens kronologi op i fire forløb, som bestandig borer videre i byens og romanens rummelige tema om forholdet mellem fiktion og virkelighed, så man også sidder med fire fantastiske fortællinger, der er fulde af urovækkende gåder, der fører til afbrydelser og huller i forløbet...Siri Hustvedt får ikke sine mennesker til at fordampe, de fremstår på én gang klart og fyldt med gåder, som også gør dem urørlige...Siri Hustvedt er en virkelig og respektabel romanforfatter, som med held slås med at beskrive det ubeskrivelige, og dertil er Med bind for øjnene fremragende oversat af Jan Bredsdorff.«
- Jette Lundbo Levy i Information

Gennemsnit: 3,25 (4 Score)

» Skriv din egen anmeldelse af Med bind for øjnene «
Rate:
Tilmeld dig for at få bogen anbefalinger baseret på dine vurderinger og undgå reklamer.
Boganmeldelser Med bind for øjnene :

Isidora 2008-09-11 16:11
Siri Hustvedts debutroman. Iris Vegan, litteraturstuderande i New York, är huvudpersonen i boken. I fyra berättelser skildras Iris möten med fyra personer som förändrar hennes liv. Den sista berättelsen är mest lyckad. Fantasi, udda personer, det lågmälda sättet att skriva om konst och litteratur och ett vackert språk står på plus sidan men boken saknar en mittpunkt, ett hjärta. Den liknar mer en samling korta berättelser än en roman. En mörk, underlig bok om underliga personer. Ett ljusår från Siris andra böcker.
Score 3

Oline 2008-09-17 22:15
Hej!
Denna bok var totalt obegriplig för mig...förstod inte vad författaren ville ha fram. Språket i boken var bra och boken får en tvåa, för jag tror inte det var boken som var dålig i sig, utan bara jag som inte fick ut något av den.

Score 2

poljaLisa 2011-01-28 14:29
Jag är visserligen ett Hustvedt-fan av stora mått men det förvånar mig att hennes debutroman fått så låga betyg. Det som är, är väl att hennes böcker överlag kräver något av läsaren och gärna någon att diskutera med. Den uppbrutna kronologin, de suggestiva berättelserna som gör läsaren osäker på vad som är sant och vad som är falskt är en genial skildring av den unga Iris Veghans liv och ställer många frågor kring identitet, könsroller, konstens funktion och gränser samt medvetandets koppling till kroppen. Man blir förvirrad och ska också bli det, om någon frågar mig. Boken får en att ställa fler frågor men man får desto mindre svar. Innehåller därtill många litterära referenser som kan vara intressanta för den insatte.
Score 5

gun 2016-06-18 15:03
Det här är en bok som ger avtryck. Iris Vegans möte med mycket speciella personer ger en djuphet och tanke hos hos henne som hon inte riktigt förstår. Hennes fängslan gör samtidigt att hennes hälsa försämras. Hon lever sig så mycket in i sina tankar att hennes kropp försummas. Boken ger en intressant inblick i faran att intressera sig för mycket och bli fast i sina tankar och funderingar.
Score 3

Skriv din egen anmeldelse af Med bind for øjnene

-->