Boganmeldelse | Søg bøger | Tilføj en ny bog | Top | | Tilmeld dig |

S. Gazan

Hævneren  anmeldelse

Forfatter: Frederick Forsyth
genre: Thriller
Year: 2003
ISBN: 9788759529034

Under borgerkrigen i eks-Jugoslavien myrder en gruppe serbiske gangstere under ledelse af militslederen Zoran Zilic to nødhjælpsarbejdere og seks børn. Den ene nødhjælpsarbejder, en ung amerikaner, har en rig bedstefar, der vil gøre alt for at finde ud af, hvad der er sket med hans barnebarn. Bedstefaren kontakter advokaten Cal Dexter der med afsæt i sin fortid som specialtrænet Vietmansoldat har som sidebeskæftigelse at opspore og tilfangetage mennesker som Zilic. Hans kunder kontakter ham via annoncer stilet til Avenger - Hævneren.

Hævneren indleder en heftig jagt efter Zilic, der både fører ham til en mellemamerikansk bananrepublik, og indenfor i vore dages intrigante CIA. Her har en tophemmelig afdeling besluttet at skjule den serbisk krigsforbryder for retfærdigheden, da de planlægger at bruge serberen til at likvidere en islamisk terroristleder - i begyndelsen af september 2001 ...

Gennemsnit: 3,75 (4 Score)

» Skriv din egen anmeldelse af Hævneren «
Rate:
Tilmeld dig for at få bogen anbefalinger baseret på dine vurderinger og undgå reklamer.
Boganmeldelser Hævneren :

capricorn 2005-11-16 04:30
En salig blandning av spionage, detektivarbete, internationella kriser, terrorister, konspirationer. Och mitt i allt detta verkar ett vapen, en människa, vars taktiska färdigheter överträffar det mesta. Hämnaren blir ett verktyg i jakten på en kallblodig mördare som spårlöst försvunnit från CIA's radar. Magnaten som anlitar hämnaren vill till varje pris ställa sin dottersons mördare inför rätta, men det är någon som motarbetar hela processen. Vem är det? Och varför? Kommer specialisten att kunna slutföra sitt till synes omöjliga uppdrag?

Forsyth har ett fantastiskt sätt att berätta men det som slår mig mest i den här boken är sättet han väver samman innehållet i boken. Allt händer på så många olika platser sammtidigt men också vid så vitt skilda tider. Allt från andra världskriget till 2000-talet men ändå faller allt på plats likt pusselbitar. Det syns att det är en mästare komponerat denna berättelse.

Boken kommer likväl inte riktigt i närheten av Schakalen som Forsyth skrev på 70-talet. Det verkar som att författaren i sin iver att berätta gjorde några utsvävningar för mycket för att falla mig helt i smaken. Jag säger inte att boken är ett dåligt eller mediokert verk utan helt klart en läsvärd bok. Jag ger boken ett betyg som är aningen bättre än en fyra.
Score 4

Thomas72 2008-05-11 17:55
Boken är väldigt intelligent upplagd. Man märker att Forsyth vet vad han pratar om. Ungefär halva boken är bakgrundshistora som i sej är en bra historia men sen kommer huvudhistorien som är den mest spännande delen.
Score 4

Skriv din egen anmeldelse af Hævneren

-->