Boganmeldelse | Søg bøger | Tilføj en ny bog | Top | | Tilmeld dig |

S. Strayed

Frihed  anmeldelse

Forfatter: Jonathan Franzen
genre: Roman
Year: 2010
ISBN: 8702097915

Patty og Walter Berglund var St. Pauls pionerer, de var først med alt det nye - økologi, social sensitivitet og inddragende børneopdragelse. Patty var den ideelle nabo, typen der kunne fortælle dig, hvor du kunne aflevere din batterier til genbrug, eller hvordan du fik de lokale myndigheder til at engagere sig i kvarteret. Hun var den misundelsesværdigt perfekte mor og Walters drømmehustru. Sammen med Walter - økojurist, pendlercyklist, 100 procent familiemand - gjorde hun sit til at gøre verden til et bedre sted. Men nu, i det nye årtusinde, har familien Berglund udviklet sig til et mysterium. Hvorfor er deres teenagesøn flyttet over til den aggressivt republikanske nabofamilie? Hvorfor arbejder Walter pludseligt for kulindustrien? Hvad laver rockmusikeren Richard Katz - Walters bedste ven og største rival fra collegeårene - stadig i billedet? Men først og fremmest: Hvad er der sket med Patty? Hvorfor har kvarterets tidligere lysende stjerne forvandlet sig til en utilregnelig furie?
Mens Jonathan Franzens roman Korrektioner var et ætsende familieportræt og en stor fortælling om kærlighed, handler Franzens nye roman om frihedens fristelser og byrder: ungdommens frydefulde lyst; de midaldrendes skrøbelige kompromisser; livet i forstæderne og USA's stormagtsgenvordigheder i Irak. Som også i Korrektioner fanger Franzen i Frihed suverænt sine personers kamp for at finde rundt i en forvirrende verden.
Frihed er en fuldendt roman om den måde vi lever vores liv lige nu og her.

Gennemsnit: 4,33 (3 Score)

» Skriv din egen anmeldelse af Frihed «
Rate:
Tilmeld dig for at få bogen anbefalinger baseret på dine vurderinger og undgå reklamer.
Boganmeldelser Frihed :

Kenny 2010-12-05 17:41
Det här är en mästerligt berättad historia om en intressant familj och närstående, med olika perspektiv och scenarion från barndom till nutid. En hel del om besatthet, kärlek, svartsjuka och tungsinthet bl a med rötter från Östergötland. Franzen berättar väldigt klurigt med mycket humor och fina detaljer. Det här är en bok man blir riktigt uppslukad av. Mitt betyg: 4.83 (av 5.0).
Score 5

helix 2012-09-25 10:41
Mycket innerlig historia om en familj och en till dem nära vän under ett trettiotal år i USA. Franzens personporträtt är fantastiska och hans prosa är fint flytande, hela romanen i alla sina delar sköljer över en med stort välbehag. Och med det sagt, vill jag påpeka att det inte precis är en "feel-good"-roman.
Jag kan inte påminna mig senast romankaraktärer tett sig så levande och verkliga som de i "Freedom".
Score 5

Skriv din egen anmeldelse af Frihed