Berättelsen om Esmara

Författare: Petra Östergren
Ämnesord: kärlek, fastighetsaffärer, handelhögskolan
ISBN: 9789164202918

Hon lämnar Tornedalen för Stockholm. Hon ska börja Handelshögskolan och dessutom ta hand om släktens hyreshus på Dalagatan. Med iver och självförtroende tar sig den egensinniga Esmara an huvudstaden. Romanen tar oss med till såväl Tornedalen och en släkts starka traditioner som åttiotalets Stockholm med fastighetsboom, livligt uteliv och alternativa miljöer.

Medelbetyg: 3 (2 röster)
Bok recensioner av Berättelsen om Esmara :
2010-10-13 12:28
Recension av Petra Östergrens bok Berättelsen om Esmara

Boken är utgiven på Piratförlaget och innehåller 416 sidor.

Petra Östergren föddes i Kiruna 1965, bor i Stockholm men tillbringar mycket av sin tid i Tornedalen. Petra är doktorand i socialantropologi och varvar forskning med sitt författarskap. Hon har utkommit med ett antal böcker som kretsar kring feminism, men också den självbiografiska boken Att komma till ro med det allra värsta – den boken handlar om Petras mamma som blev mördad i slutet av åttiotalet. Berättelsen om Esmara är den första delen i en tänkt romantriologi.

Handling: I början av boken blir Esmaras mamma mördad framför ögonen på Esmara när hon bara är fem år gammal. Efter mordet blir Esmara omhändertagen av släktingar i Kiruna och senare i Tornedalen. Släkten består av starka kvinnor som är duktiga affärskvinnor. Särskilt Martta Jo, som är den drivande av dem. Släkten äger och förvaltar skog och fastigheter. Så den dagen som Esmara flyttar till Stockholm för att gå på Handelhögskolan, får hon tillgång till en lägenhet i Martta Jos fastighet på Dalagatan. Hon får i uppdrag att förvalta fastigheten. Esmara har stora planer för fastigheten och funderar på stora renoveringar. Men när hon ska ha tag i revisorn är han som uppslukad av jorden.

Esmara bestämmer sig för att själv köpa upp fastigheter och hon hittar snart intressanta objekt. Men om affärerna alltid är så bra återstår att se. När det gäller Esmaras kärleksliv så är hon ganska osäker på sin sexualitet. När hon kommer till Stockholm förälskar hon sig i en tjej som arbetar i en bokhandel och de blir tillsammans för ett tag. Senare av en tillfällighet träffar hon Ludde, en speciell ung man som precis har öppnat ett café tillsammans med några vänner. Hur det går med Esmaras fastighetsaffärer och förhållandet till Ludde får ni själva läsa om i boken.

En annorlunda och intressant bok. För mig som inte har någon kännedom och verken fastighetsaffärer eller studier på Handelhögskolan, var det som att komma in i en ny värld. Det var spännande att läsa om Esmara som är en framåt tjej som är helt orädd för att göra fastighetsaffärer. Miljöerna är bra beskrivna, särskilt miljön uppe i Tornedalen. Även fastigheterna i Stockholm är bra beskrivna, jag får en bra känsla hur en del av fastigheterna är nedslitna och ganska trista att bo i. Detta är en bok som jag tycker att studerande på Handelhögskolan bör läsa, särskilt de som är intresserade av fastighetsaffärer.

Betyg 3/5 Kristina Simar

"

Skriv egen bokrecension till Berättelsen om Esmara