ISBN: 9789113023175

Spänning:  8
Romantik:  1
Humor:  2
Lärorik:  5
Sorglig:  8

I "Villebråd", den tredje kriminalromanen om Kevin Byrne och Jessica Balzano vid Philadelphiapolisen, får vi följa jakten på en seriemördare som själv blir jagad - ett villebråd - för en hämnare som mördar mordmisstänkta. Det blir en tempofylld och nagelbitarspännande kamp om vem som tar vem först - den jagade eller de som jagar? Richard Montanari övertygar än en gång att han är en mästerlig intrigmakare inom polisromanens område. Hans båda första böcker, "En sista bön" och "Dödsscen", finns i pocket.

Bok recensioner av Villebråd :

kristina_s 2010-07-20 18:02
Recension av Richard Montanaris Villebråd

Boken är utgiven av Norstedts förlag och innehåller 395 sidor.

Richard Montanari är roman- och manusförfattare och essäist. Han skriver regelbundet för amerikanska tidningar och är bosatt i Cleveland, Ohio. Villebråd är hans tredje bok om kompanjonerna Jessica Balzano och Kevin Byrne vid Philadelphiapolisen. Läs gärna mer om Richard Montanari på hans hemsida www.richardmontanari.com

Handling: En riktig kall decembermorgon hittas en ung kvinna död vid Scuylkillflodens strand i Philadelphia. Hon är klädd i en romantisk gammaldags klänning och tittar upp mot den benvita månen, som om hon vore en sagoprinsessa från en annan tid. Det blir Jessica Bazano och Kevin Byrne vid Philadelphiapolisen som får ta han om fallet. De blir en lång kamp mot tiden och de ledtrådar som de hittar blir allt mer makabra.
Ytterligare ett kvinnolik hittas längre upp längs floden. Nu gäller det att hitta mördaren innan han slår till igen. För att komma framåt i utredningen måste de även gå bakåt i tiden och leta efter gamla mord och ofullständiga utredningar. Det händer hela tiden otäcka saker som inte lämnar någon oberörd. Parallellt med polisen sökande får läsarna följa mördarens egna tankar.

En riktigt utmärkt skriven deckare, som innehåller allt, spänning och den är nervpressande från början till slut, med ett flertal bestialiska mord. Jag brukar annars inte vara så förtjust i amerikanska deckare, de kan vara lite röriga tycker jag, men den här boken tilltalade mig verkligen. Författaren lyckades med att hålla spänningen på hög nivå rakt igenom, visserligen var den lite väl otäck ibland, så jag rekommenderar den inte som kvällsläsning. Däremot en bra bok som semesterläsning, eftersom den även är lättläst.

Betyg 4/5 Kristina Simar

Skriv egen bokrecension till Villebråd