Tittaren

Författare: Mattias Ronge
Ämnesord: hälsa, psykologi, kärlek, karriär, pengar, makt
Utgivningsår: 2010
ISBN: 9789170374791

Marcus Tirén är en lyckad man. Dryga trettio år gammal har han ett toppjobb som konsult, gott om pengar och en fantastisk fru och dotter. Men från toppen blir fallet desto större. Och även om ingenting syns på ytan har det redan börjat.
Vardagssituationer som Marcus tidigare klarat galant blir plötsligt till oöverstigliga prövningar. På mötena försvinner chefen bit för bit framför hans ögon. Han måste alltid ha en plastpåse i fickan ifall han skulle behöva kräkas. Familjen som just har fått tillökning blir ett fängelse. Och den döde polacken som hemsöker honom i drömmarna vem är det han liknar?
Fångad i en verklighet som blir alltmer obegriplig och olycksbådande tar Markus till den enda strategi han kan han springer ännu snabbare. Tänker snabbare, pratar snabbare, håller kortare möten. För de kan inte ta dig när du springer.
Tittaren är en obehagligt underhållande roman om en tillvaro som sakta men säkert glider ur huvudpersonens händer, om karriärstress, utbrändhet och om vad som händer när en människa med kontrollbehov tappar greppet.

Medelbetyg: 3 (2 röster)
Bok recensioner av Tittaren :
2010-05-25 13:53
Recension av Mattias Ronges Tittaren

Mattias Ronge är född 1974, är pr-konsult och bor med sin familj i Stockholm. Han har tidigare arbetat som lärare och varit manusförfattare till en tecknad serie. Tittaren är hans debutroman.

Handling: I sin debutroman tar författaren läsarna till det fashionabla Östermalm, Stockholm. Där bor Marcus Tirén som är i 30-årsåldern, tillsammans med argetinskfödda fru Luz Maria och deras fyraåriga dotter Nelly. Här på Östermalm är det karriär, pengar och makt som oftast går före hälsa och familj. Marcus Tirén är en pr-konsult mitt i karriären. Det gäller att göra sitt bästa eller ännu mera för att klättra uppför karriärstegen. Inom pr-branschen gäller inte alltid teamarbete utan man bör prestera mycket på egen hand.

När berättelsen börjar är Marcus på väg att köpa tårta, efter att familjen varit på Gröna Lund och firat Nellys fyraårsdag. På vägen upptäcker Marcus en äldre man liggandes på gruset, medvetslös eller död. En kvinna säger på engelska att en ambulans är på väg. Marcus smyger försiktigt fram till mannen och försöker känna om han har någon puls. En av de yngre männen som står i närheten berättar att mannen är hans far vid namn Waclav och att de kommer från Polen. När ambulansen kommer ger sig Marcus iväg hemåt i tron att Waclav är död. Denna händelse kommer att förändra hela Marcus liv…

En dag vill Maxi, en av Marcus kollegor, att han ska komma hem till honom och spela squash tillsammans med de andra kollegorna Midi och Efti. Efter att de spelat och bastat säger Maxi att de vill prata med Marcus. Kollegorna säger att de inte längre vill arbeta tillsammans med honom eftersom de inte anser att han tillför företaget tillräckligt längre.

Visserligen har Marcus redan fått ett nytt jobb och han ska numera sitta i ledningsgruppen som Hansen Managements yngste partner någonsin. Han hade velat berätta det först för sina kollegor, men nu hann de före med sin uppsägning av honom. Dessvärre börjar det gå utför med Marcus, han börjar tappa fokus och presterar sämre och sämre. Händelsen med Waclav förföljer honom hela tiden. Han börjar få psykoser. Han mår numera riktigt dåligt och vänder sig till en psykolog. Han klarar inte av sitt arbete längre och tillslut får han inte stanna kvar på det nya jobbet.

En dag när han är ute och promenerar ser han en man som verkar bekant, han går fram och pratar några ord med mannen, som presenterar sig som Waclav. Efteråt går Marcus hemåt med bestämda steg till sin familj med nya åsikter om livet…

Mattias Ronges debut är en mycket bra skriven familjeroman om hur viktig karriär och pengar betyder för många. Författaren har verkligen lyckats beskriva en pr-konsults hårda jobb på ett utomordentligt sätt. Mattias Ronge har en mycket trevlig och balanserad berättarstil. Den är lättläst och mycket trevlig att läsa. Det finns inga ojämnheter, tempot är jämnt hela vägen. En annorlunda och en riktigt bra debutroman av Mattias Ronge och jag ser fram emot att läsa mer av honom.
Betyg 4/5 Kristina Simar lektör/bokrecensent
2013-03-31 18:18
Varför har Ronge skrivit den här romanen?
Det är den fråga jag ställer mig efter att ha läst "Tittaren". Den är ointressant, tråkig ospännande. Ronges språk är tråkigt, utan finess, om än inte fel. Och försöken att bryta upp kronologin, och "så frön" i texten känns bara taffliga (och lite förvirrande).
Huvudpersonen Marcus är väl någorlunde tecknad, men alla - jag säger alla - bipersoner är platta och overkliga. Kanske ville författaren att historien skulle vara rolig? Det är den inte, Kanske ville han att den skulle vara spännande? Det är den inte. Kanske ville han att läsaren skulle lära sig något om hur det är att vara rik och ändå inte må bra? Det gör man inte.
Jag blev ändå inte tillräckligt irriterad för att ge den lägsta betyg. Vilket kanske är det bästa jag kan säga om "Tittaren".

"

Skriv egen bokrecension till Tittaren