ISBN: 9789174290721

Spänning:  1
Romantik:  1
Humor:  2
Lärorik:  3
Sorglig:  2

Michael Jackson var ett underbarn, ett musikgeni och en av de mest karismatiska och komplexa superstjärnor som världen skådat. Den 25 juni 2009 avled megastjärnan på sjukhus i Los Angeles efter att ha drabbats av hjärtstillestånd, bara några veckor innan han skulle påbörja den storslagna comebackturné som fansen väntat så länge på. En hel värld sörjde The King of Pop.

Moonwalk är Michael Jacksons egna, ovanligt hjärtliga och djärva självbiografi från 1988, som bara i Sverige har sålt i över 40 000 exemplar sen den kom ut. Här skildrar världsstjärnan såväl sin speciella barndom och sitt excentriska privatliv som sin makalösa karriär inom popmusiken. Vi får följa tiden då han turnerade med sina bröder i Jackson Five, ta del av det tidvis spända förhållandet till andra familjemedlemmar och han talar också öppet om vad som inspirerat honom när han skrev sin musik och skapade de danssteg blivit legendariska. Han talar öppet om den ensamhet som följt med berömmelsen, om sin första kärlek, sina plastikoperationer samt de ofta bisarra och falska rykten som omgett hans karriär. Boken är illustrerad med unika fotografier ur familjens album och ur Michaels privata arkiv. Moonwalk är en minnesvärld resa rakt in i ett modernt musikgenis själ och hjärta.

Medelbetyg: 4,33 (3 röster)

Bok recensioner av Moonwalk :

fannyflinta 2010-05-03 17:30
Michael Jackssons självbiografi. Jag tyckte att det var mycket intressant att läsa denna bok. Pressen har sagt så mycket om Michael som man inte vet om man kan lita på eller inte. Nu när jag har läst Moonwalk vet jag iallafall vilken bild Michael vill ge av sig själv. För även om han inte heller talar sanning hela tiden så känns det ändå på något sätt skönt att höra det direkt från honom.

Lovisa95 2010-06-11 14:24
Det var nog tur att Michael Jackson inte blev författare. Han skriver rörigt och osammanhängande utan variation i språket. Han aviker ofta från ämnet och upprepar ofta samma sak flera gånger. Men han har helt klart levt ett spännande liv och det finns en del bitar som är riktigt intressanta. Jag ångrar absoulut inte att jag läste boken. Det kändes viktigt att få höra Jacksons egen berättelse efter att ha läst så mycket skvaller om honom i tidningarna. Och även om han inte skriver särskilt bra är han fortfarande en av de största musikerna som någonsin levt.

/Lovisa

Skriv egen bokrecension till Moonwalk