Löparen

Författare: Pontus Wikner
Ämnesord: mord, spänning
ISBN: 9789197854801

Expolisens efterlängtade dckardebut.

"Löparen". Frågeställningarna är många:
Hur är det möjligt att råna Sveriges största penningdepå så enkelt? Förvaras verkligen sju miljarder utan vare sig larm eller annan övervakning? Läcker polisen uppgifter till media? Hur korrupta kan poliser bli?

I den här fartfyllda deckaren tar författaren dig med till polisens vardag och verklighet, Riksbankens innersta utrymmen samt en brutal värld där allting kan hända...

Medelbetyg: 4 (2 röster)
Bok recensioner av Löparen :
2010-02-25 15:58
Recension av Pontus Wikners Löparen

Pontus Wikner, har arbetat som polis och även varit chef för Sveriges största värdedepå. Pontus är född 1956, bor utanför Uppsala och arbetar som jurist.

Pontus har sett statsminister Olof Palme liggande skjuten på gatan, pekat ut Christer Pettersson som misstänkt i ett efterföljande PM, som spaningsledningen tappade bort. Han har förhört prostituerade på Malmskillnadsgatan i fallet Catrin da Costa. Han har även varit hemma hos Carola och Runar efter en relativt omtalad incident gällande ett jaktgevär i deras sovrum.

Löparen är Pontus Wikner debutroman. Han blandar sanna händelser med fiktiva och romanen skildrar polisers vardagliga arbete.

Handling: Romanens huvudkaraktär heter Gibson, en man i trettioårsåldern, han har ett struligt förhållande med en kvinna som dricker en hel del alkohol. En dag får han nog, tar sina saker och bosätter sig i ett garage som han hyrt. Han känner att han vill bryta upp från Stockholm och tänker bo i garaget tills han hittar en tjänst någon annanstans.

En sen kväll får Gibson och hans kollega ett radiorop där poliscentralen söker en ledig bil till Sveavägen/Tunnelgatan. Någon har hört en smäll, men ingen vet vad som har hänt. Gibson svänger av från Kungsgatan och kör ner på Sveavägen. En polisbil står redan där och även några privata bilar. De ser att någon ligger på gånggatan. Genom radion får de reda på att det är statsminister Olof Palme och att han blivit skjuten till döds. Läsarna får under berättelsen gång läsa mera om Palmemordet.

Under ett nattpass får Gibson ett telefonsamtal från span. Det är Vendel som ringer och berättar att Gibson har en tjänsteansökande som ligger där. Något som Gibson glömt bort. Vendel berättar att de har en tjänst ledig för honom, och att han kan börja redan på fredag kl. 07.00. Gibson känner att han inte kan säga nej till erbjudandet. Han tycker även bra om Vendel, som är några år äldre.

En dag kommer två killar med en TV-kamera in på en värdedepå. I receptionen säger de att söker Stefan Rask på PSAB. De säger att receptionisten kan hälsa att TV-teamet är där. Stefan Rask kommer och tar emot killarna som säger att de ska filma pengarna som finns där. De lämnar sina legitimationer och personalen lägger upp alla pengar på ett bord. De får veta att det rör sig om åttio miljoner kronor. Helt plötsligt tar killarna upp vapen och tvingar personalen att lägga sig ner på golvet. De stoppar pengarna i trunkar och springer iväg. Det blir Gibson och Vendel som får i uppdrag att ta hand om fallet.

En fartfull och spännande jakt börjar. Läs boken så får ni veta hur det slutar.

Jag tycker att Pontus Wikners debutroman är en väldigt välskriven och lättsam bok att läsa. Den är också väldigt intressant. Inte så mörk som många andra deckare är, där polisen som är huvudkaraktär ofta har problem med både sprit och kvinnor. Pontus Wikners berättelse utgår från hur poliserna verkligen arbetar, det tycker jag känns positivt. Annars brukar berättelserna oftast handla om ett mord som ska lösas. Boken hade mycket väl kunnat vara cirka 100 sidor längre, utan att jag för min del tappat läslusten. Boken innehåller många intressanta händelser som mycket väl kunnat vidareutvecklas. En riktig bra deckare som jag rekommenderar.

Betyg 4/5

Kristina Simar lektör/bokrecensent

"