I. Lo-Johansson

Lewis Resa

Författare: Per-Olov Enquist
Ämnesord: religion, historia, kultur
ISBN: 9172632674

KÖP BOKEN ONLINE

Två stora folkrörelser präglade 1900-talet, arbetarrörelsen och den kristna väckelsen. Per Olov Enquist har skrivit om arbetarrörelsen i Musikanternas uttåg (1978); nu skriver han om väckelserörelsen i sin stora roman om Lewi Pethrus, den svenska Pingströrelsens skapare och den kanske största andliga ledare Sverige haft. Omstridd i sin samtid, nästan bortglömd idag.

Medelbetyg: 4 (5 röster)

Bok recensioner av Lewis Resa :

Olof H 2004-05-06 10:44
P-O Enquist har jag endast tidigare stiftat bekantskap med genom att läsa kortare utdrag i hans Legionärerna och jag gillade det jag läste. En dokumentär litteratur med fiktiva inslag. Likadant är det med hans bok över den svenska Pingströrelsens grundare Lewi Pethrus. Jag tycker att boken är en intressant inblick i väckelserörelsens organisatoriska tankegångar och schismer och bjuder till intressanta reflektioner kring religionens vara eller icke vara i det moderna samhället. En bok värd att läsa utifrån eget intresse. Sålunda ingen bok man ger bort till någon med orden "läs den, du kommer att gilla den", för det är inte säkert. Kräver ett visst mått av intresse för modern svensk historia och/eller moderna religiösa rörelser.

helix 2005-03-20 12:46
Jag gav mig på den här boken efter ganska lång tvekan. Jag är egentligen inte intresserad av väckelserörelsen i Sverige. Men jag gillar sedan tidigare PO Enquist.
Men "Lewis resa" är en fantastiskt bra skildring av inte bara väckelserörelsen men av två livsöden och kampen om popularitet och framgång. Författaren tar inte heller ställning till något av de mer eller mindre omoraliska grepp som romanens huvudpersoner tar. Han nöjer sig med att redovisa dem, så är det upp till läsaren att döma (om man är intresserad av det).
Enquist har en sann känsla för historier värda att berättas, och han kan verkligen leverera. Hans språk är fantastiskt: tillbakalutat, men ändå aktivt. En fröjd att läsa.

iggyana 2011-11-01 22:02
Intressant, lärorik bok om Pingströrelsens framväxt. Författaren visar upp en stor kunskap i ämnet vilket han klär i romanens form. Språket flyter lätt, en del förkunskaper på området krävs dock, vilket kryddas av många fina nästan poetiska passager. De tre människoödena Eframin, Sven och Lewis intressanta personligheter vävs samman till en fin helhet.

Skriv egen bokrecension till Lewis Resa

KÖP BOKEN ONLINE