Daisy Miller

Författare: Henry James
Genre: Klassiker
Ämnesord: kärlek, kultur, ungdom
ISBN: 0812504402

Daisy Miller är den unga mycket vackra och mycket rika som i sin oskuldsfulla frigjordhet stöter på europeiska konventioner. Hon uppvaktas av både amerikanska och italienska kavaljerer men blir en gåta för alla.

''För den unge mannen var deras lilla utflykt så mycket av en eskapad – ett äventyr – att han, till och med i betraktande av hennes inrotade frihetskänsla, hade en viss förväntan att hon också skulle betrakta den som så. Med det måste medges att han blev besviken i just det här avseendet. Daisy Miller var oerhört livlig och på ett strålande humör, men tydligen var hon inte alls uppjagad. Hon var inte nervös och undvek vare sig hans eller någon annans ögon, och hon rodnade inte vare sig hon såg på honom eller när hon märkte att folk tittade på henne.''
Bok recensioner av Daisy Miller :
2004-04-26 09:38
I den komprimerade formen försöker James här att teckna bilden av den amerikanska nationalkaraktären. Novellen kan sägas vara en studie över hur amerikanska medborgare levde i och upplevde den europiska kontinenten i slutet av 1800-talet. Jag tycker att Daisy Miller är en tämligen oförarglig berättelse som knappast lämnar några djupare intryck efter sig. Visst, den är intressant som tidsdokument och handlingen är säkerligen till viss del självuppled. Daisys kamp mot sedvänjorna framställs också på ett mycket skickligt sätt. Avslutningen på novellen är dock väldigt skral; skral på ett vis som får mig att tro att karaktären Daisy Miller förblivit en gåta också för författaren! Eller så har James helt enkelt inte bemödat sig att ro sin berättelse iland. Hursomhelst, betyget blir en svag trea.

"

Skriv egen bokrecension till Daisy Miller
Livet på landet