Originaltitel: デスノート (Desu Nōto)
Författare: Tsugumi Ohba & Takeshi Obata
Genre: Seriealbum
Ämnesord: Spänning, Mord, Mysterie, Psykologisk thriller, Övernaturlig thriller, Manga
Utgivningsår: 2004
ISBN: 9172699477

Dödsguden Ryuk är uttråkad. För att roa sig "tappar" han sin antckningsbok – Death Note – i vår värld. Där hittas den av Light Yagami, en ungtopstudent med lysande utsikter – och totalt uttråkad han också. Light lär sig snabbt hur Death Note fungerar. Alla människor vars namn skrivs in i boken dör. Genom att följa instruktionerna i Death Note går det att styra precis när och hur de ska dö. Light beslutar sig för att bekämpa ondskan i världen. Då dyker dödsguden Ryuk upp för att se hur människan som hittat hans bok tänker använda den. Osynlig för alla utom Light själv, följer Ryuk varje steg han tar, men gör ingenting för att varje sig hjälpa eller hindra honom.

Tristess (första delen)
När grova brottslingar börjar dö till höger och vänster tar myndigheterna och den legendariske utredaren L upp jakten på den osynliga mördaren. Med hjälp av L kan polisen snabbt lokalisera förövaren till Japan. Eftersom Lights far är polis och deltar i spaningarna får Light tillgång till information som gör att han lyckas hålla sig steget före L. Men vem är den mystiske mannen som följer efter honom…och hur långt är Light redo att gå för att skapa en bättre värld och skydda sig själv?

Serien består av 12 delar.

Light:
Jag... Jag har dödat två perosner...Jag har... dödat två personer... Vad... Vad ska jag göra... Jag måste göra mig av med det här vidriga häftet... Nej...Ingen bryr sig om att den [brottslingen] är död...Men den andre då...? Han hade ju inte gjort nåt tillräckligt hemskt för att förtjäna dödsstraffet... Fast egentligen är det väl det som jag alltid tyckt. Världen är rutten och det är bäst för alla om de som orsakar förruttnelsen dör. Med hjälp av det här häftet kan jag göra det... Frågan är bara om jag är stark nog… Om det känns så här efter bara två personer... Fast det är bara naturligt. Ett liv är ju inte en liten sak... Klarar jag det? Ska jag sluta? Nej, jag måste göra det...även om folk får betala med sina liv och det kommer att tynga mitt samvete. Någon måste göra det!! Världen kan inte fortsätta se ut så här. Om jag gav häftet till någon annan, skulle han eller hon klara av det? En så speciell person finns bara inte... Men jag... Jag skulle klara det... Nej...jag är den enda som skulle klara det. Jag gör det!! Med Deathnotehäftet ska jag förändra världen.

Bok recensioner av Death Note :
2009-05-28 12:28
Ett häfte från dödsriket, som alla personer vars namn skrivs i det dör, hamnar på jorden. Det hittas av Light Yagami som bestämmer sig för att använda det till att skapa en ny, perfekt värld där han regerar.
Ohba och Obata lyckas göra det bästa med sin historia och skapar många spännande och intressanta scenarion för Light som han måste lösa (går huvudsakligen ut på att han inte ska bli upptäckt). Det utvecklas så småningom mer eller mindre till en kriminalserie. Men en bit in i serien blir det lite väl stillsamt och resonerande, det blir många scener där alla sitter i ett kalt rum och rabblar teorier och bevis för varandra. Men när dom väl går till handling känns det genomtänkt och smart.
Efter drygt halva serien ändras förutsättningarna rejält vilket kanske var nödvändigt för att det inte skulle bli för monotont. Tyvärr var det bästa i hela serien tvunget att offras för att det skulle kunna ske.
Slutet, själva finalen, är inte så intressant utan handlar mer om att få det hela överstökat. Men på det hela så är den läsvärd.

"

Skriv egen bokrecension till Death Note