Katedralen vid havet

Originaltitel: La Catedral del Mar
Författare: Ildefonso Falcones
Utgivningsår: 2008
ISBN: 9170281335

1300-TALETS BARCELONA är en stad i förändring. Pesten skördar offer, kriget närmar sig och inkvisitionens straff väntar alla kättare. Samtidigt pågår byggandet av folkets katedral: Santa Maria. Katedralen vid havet är en storslagen äventyrsroman för alla och den har redan tagit Spanien, Italien och Nederländerna med storm. Den unge Arnau Estanyol växer upp i staden och vi följer honom från hans lekar kring katedralens bygge.

-Estanyol ropade Llorence de Bellera och ställde sig upp med en fast grep om Francescas handled. I överensstämmelse med den rättighet som jag som din herre innehar, har jag bestämt mig för att gå till sängs med din fru på hennes första natt.
Herr Belleras följeslagare applåderade högljutt åt vännens ord, Bernat rusade mot bordet men innan han nådde fram hade de två hejdukarna, som verkade fulla, ställt sig upp och lagt händerna på sina svärd. Bernat stannade tvärt. Llorence tittade på honom, log och sedan skrattade han högt. Flickan spände blicken i Bernat, bönföll honom om hjälp.Bernat tog ett steg framåt men fick då en av adelsmannens vänners svörd mot magen. Maktlöst hejdade han sig igen. Francesca slet inte blicken från honom medan hon släpades iväg mot bondgårdens bakre trappa. När herren till ägorna tog henne om midjan och hängde henne över ena axeln började flickan skricka.

Medelbetyg: 3,83 (12 röster)
Bok recensioner av Katedralen vid havet :
2008-09-26 15:01
En tegelsten och bara sidantalet gör mig skeptisk. Romanen håller tyvärr inte hela vägen. Berättelsen är tyngd av information om de sociala och ekonomiska förhållandena på 1300-talet i Barcelona och har Du ett brinnande intresse för detta så är det här en bok för Dig. Det finns en äventyrsberättelse också, den om Arnau och hans far Bernat. Jag tröttnar till slut på Arnau och hans historia. Personteckningen är för ytlig och berättelsen har inget flyt.
2008-12-09 18:45
Vi får följa Arnaus liv i Barcelona på 1300-talet, där både digerdöden och spanska inkvisitionen tas upp.

När man väl har kommit in i denna tegelsten är det svårt att lämna den; en bok att sträckläsa. Det är lagom blandning av historia och fiction. Kul med författare som har gjort ordentlig efterforskning. Gillade man Arn böckerna, så gillar man även denna boken.

Tuff behandling av valutahandlare (läs banknisse) som missköter sig. Läs så får Du se.
2009-01-06 12:41
Den är spänande, en äventyrsroman. Det historiska kommer med på köpet och inte vet jag hur sann historiebeskrivningen är. Jag är vanligtvis helt ointresserad av den tiden men intresset väcktes i boken. Jag vill beskriva den som en spännande saga i megaformat för vuxna (?). Lite banal men väldigt underhållande. Det kändes tryggt att läsa för jag förstod snabbt att det går väl för huvudpersonerna och att det goda segrar.
2012-01-09 15:47
Jag blev helt fascinerad av att läsa denna bok. Berättelsen om Arnau är skriven på ett fantastiskt sätt och beskrivningen av Barcelona under den tiden får mig verkligt intresserad av hur det egentligen var. När jag ett år efter att jag läste boken besökte Barcelona vad jag bara tvungen att besöka Santa Maria del Mar, som beskrivs i boken, för att få sen den med egna ögon. Ett gott betyg för en skönlitterär bok! Trots bokens tjocklek sträckläste jag den och det är en av de bästa böcker jag läst!
2012-01-09 23:49
Att författaren inte är professionell författare är tydligt - har sällan läst något så träigt och styltigt. Intrigen är också uttjatad och oorginell. Efter halva tegelstenen hade inte mycket av intresse hänt och den hamnade där den hör hemma - i soporna.
Vill man läsa välskrivna historiska romaner, som dessutom är roliga, är Mika Waltari's ett mycket bättre val.
2013-09-25 09:49
Att både få en lektion i historia och en gripande berättelse var en fantastisk upplevelse. Det kändes som om man var på plats i Barcelona mitt i folkmyllret. Visst var det några saker som hade blivit bättre på ett annat sätt, Arnau kunde ju till exempel funnit sin stora kärlek i någon annan än inom familjen. Men ändå en topp-bok.
2013-12-27 08:44
Katedralen vid havet är en historisk äventyrs roman som handlar om Arnau Estanyol liv från att han föds och hans liv som pojke till vuxen ålder. Det är en spännande bok där det händer mycket, Barcelona under medeltiden är en händelserik tid och boken innehåller många historiska händelser. Detta är en sådan bok man inte kan lägga ifrån sig, fångarcen från första sida, och fast den är över 600 sidor tjock så blir den aldrig seg eller tråkig. En bok för kalla vintriga kvällar!
2014-07-17 14:31
En väldigt tjock bok som kunnat kortats ned en aning. Stundom lite seg men överlag en trevlig och spännande bok. Boken beskriver på ett trovärdigt sätt den livegnes lidande och de enorma orättvisor som existerade i 1300-talets Katalonien. Även kyrkans oerhörda makt över liv och död skildras på ett trovärdigt sätt. Läsvärd roman.

"

Skriv egen bokrecension till Katedralen vid havet