Vill du ha din frihet får du ta den

Författare: Måns Ivarsson
Ämnesord: filosofi, musik, historia, kärlek, kultur
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9185785008

Måns Ivarsson har sedan 1978 bevakat, recenserat och intervjuat Ulf Lundell oräkneliga gånger i sin egenskap av tidningen Expressens musikkritiker. För två år sedan började han arbetet med att skriva en biografi. Vill du ha din frihet får du ta den var den självklara titeln.

Ulf Lundell är ständigt kontroversiell. En artist vars långa karriär kantats av dramatik och skandalrubriker, höga toppar och djupa svackor.

Vill du ha din frihet får du ta den är:
* berättelsen om en mans kamp för sin frihet och det pris han får betala.
* en kronologisk biografi i tre delar om Ulf Lundells liv och konst med mängder av tidigare okända uppgifter.
* en guide genom samtliga Ulf Lundells skivor och böcker.

Måns Ivarsson, född 1956, såg Ulf Lundell live första gången 1976. Som en av landets mest erfarna musikjournalister rankar Måns i dag Ulf Lundell som Sveriges största artist i modern tid.
Medelbetyg: 3 (3 röster)
Bok recensioner av Vill du ha din frihet får du ta den :
2008-02-10 09:06
Jag har aldrig varit en fan av Ulf Lundell musik men ändå nyfiken på honom som person. Biografin som är skriven av journalisten Måns Ivarsson och varit musikrecensent på Expressen lockade mig då jag är i samma åldersgrupp som artisten och var nyfiken på hur han ser på livet. En uppväxt med en konservativ far som är fast förankrad i gamla värderingar utan förståelse för ett barns åsikter har gav Ulf Lundell en frustration som han kände att han måste få utlopp för. Antingen kan frustrationen över det gå ut över andra där man känner sig tvingad att ge utryck för sina åsikter i våldsamma drag eller så vänder man sig inåt och skriver av sig i prosa och sång. Att det bubblar i det innersta på Ulf Lundell ser man i den enorma produktion som artisten har producerat genom åren. Ändå finns det tydligen mängder av outgivet material som Lundell inte vill ge ut. Varför fascinerar då denna artist? Varje människa har sina funderingar kring livet och mest grubblar vi förmodligen i unga år på vad livet har i sitt sköte och ifrågasättandet är som mest vitalt under uppväxten. Boken "Jack" som gjorde Ulf Lundell till en slags ikon över en natt speglade mycket av det som jämnåriga kände igen sig i. Publiken hade lätt för att projisera sig i hans texter. När sedan låten "Öppna landskap" såg dagens ljus breddades lagren av beundrare. Många såg gärna texten som en ny nationalsång. När man plöjer igenom de tre volymerna kantas historien av kontroverser, uppbrott, jobbiga kvinnoförhållanden och en vilja att gå vidare i livet. Att författaren är en beundrare av Lundells produktion och person är milt uttryckt. Snarare går det över i en slags avgudan som gör att artisten stryks väl mycket medhårs trots sitt många gånger trumpna behandling av fans och journalister. Efter hand som man läser biografin konstaterar man att böckerna är mest för det mest hängivna fansen. Ständigt refererande till olika texter och låtval gör att det blir för mycket fakta och för lite beskrivande av personen i fråga. För de redan lundellfrälsta är det naturligtvis en bibel men som litteratur för oss andra hade det räckt med en bok. Måns Ivarssons kunskap och reserch är ändock imponerande med detaljer i mängd. Ulf Lundells liv berör med en ensamvargs vilja att stå på egna ben och våga vara sig själv. Varför är det då som gör Ulf Lundell så intressant? Kanske det är hans höga integritet som får oss nyfikna. Att ständigt ge utryck för åsikter och sedan stå för dem kanske många av oss önskade att vi hade mer av. Måns Ivarsson har skrivit en biografi som måste skrivas. Ulf Lundell kommer ständigt att beröra oss och är en del av sveriges historia. Inte bara inom musikens värld.
2012-12-04 16:56
Mycket välskriven biografi, en "bladvändare", jag läste den som e-bok men den här måste man ha som riktig bok oxå! Om man gillar svensk hederlig rock måste man läsa denna. Gillar man Bossen, Bob DYLAN, Neil Young och liknande är det här också något som man mäste läsa. Och Gibson Les Paul Fender Stratocaster!

"

Skriv egen bokrecension till Vill du ha din frihet får du ta den
Steve Jobs : En biografi