H. Sidoli

Den förfördas hemlighet

Originaltitel: El pergamino de la seducción
Författare: Gioconda Belli
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9113016385

Den spanske historieläraren Manuel och den sjuttonåriga latinamerikanska Lucía försöker gemensamt lösa mysteriet kring den spanska drottningen Juana "den vansinniga". Var hon i själva verket inte vansinnig, utan offrades hon i den bittra striden om den spanska tronen?

Drottning Juana av Kastilien (1479-1555) var dotter till det katolska kungaparet Ferdinand och Isabella och arvtagare till det spanska kungadömet. 1496 giftes hon bort med Filip den sköne av Habsburg och fick sex barn med honom. 1509, några år efter makens död, förklarades hon sinnessjuk och spärrades in på slottet i Tordesillas i nordvästra Spanien. Där levde hon återstoden av sitt liv, dvs i närmare femtio år.
På 1960-talet träffar den spanske historieläraren Manuel en ung latinamerikansk flicka vid namn Lucía i Madrid. Manuel tycker att Lucía är slående lik drottning Juana av Kastilien och berättar hennes historia för Lucía, som genast fängslas av hennes öde. Manuel är besatt av Juana och tror inte att hon drevs till vansinne av kärlek och svartsjuka. Förråddes hon i själva verket av sina närmaste och offrades i maktkampen om den spanska kronan? Allt tyder på att hon först manipulerades av sin make, sedan av sin far och till sist av sin son när hon bortmanövrerades från tronen.

Medelbetyg: 2 (1 röster)

Bok recensioner av Den förfördas hemlighet :

okidoki 2008-02-09 12:18
Johanna den vansinniga/Juana la Loca (1479-1555) är romanens huvudperson. Dotter till Ferdinand och Isabella som enade Spanien. Syster till Henrik VIIIs första hustru, hon från Aragonien som var så katolsk. Mor till två tyska kejsare Henrik V och Ferdinand I. Ja, några pusselbitar föll på plats när det gäller den tidens geopolitik. Skön litteratur är romanen inte. Vi har en ramberättelse som utspelar sig på sextiotalet i Madrid. Ja, den är bara så krystad. Språket är mestadels lite onaturligt. Vem är den skyldiga, översättaren eller författaren? Nu har jag läst boken och påstår bestämt att den inte var läsvärd.

Skriv egen bokrecension till Den förfördas hemlighet