M. French

Modellsommar

Författare: Paulina Porizkova
Ämnesord: psykologi, humor, kärlek
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9151848996

I Modellsommar får vi lära känna Jirina Radovanovicova, en femtonårig svensk tjej vars extremt invecklade namn passar perfekt ihop med hennes minst lika invecklade värld. Delvis på grund av sina ”kommunistföräldrar”, en frånvarande pappa och en nyckfull och okänslig tjeckisk mamma, har Jirina blivit skolans mobbingoffer. Till hennes stora förvåning och glädje – och klasskamraternas stora förtret – blir hon utvald av en modellagentur att jobba i Paris på sommaren. Hon bor hemma hos modellagenturens ägare, där hon ständigt får sin kropp utvärderad och utsätts för suktande fotografer och spydiga modellkollegor.
Genom Jirinas underbart skarpa och ofta naiva iakttagelser får läsaren inblick i en industri där glamouren som visas upp på modemagasinens högblanka sidor föregås av kränkningar, svett och beräknande dubbelspel. Men till och med när Jirinas tävlingsinstinkt vaknar på allvar och hon ställs inför beslut som ingen tonåring borde tvingas ta förblir hon en mycket charmerande och trovärdig hjältinna.
Jirinas historia är så charmigt, naturligt och träffsäkert skriven att det inte råder några tvivel om att den har sin upprinnelse i verkliga upplevelser, och Modellsommar är både en skickligt skriven debutroman och ett ovanligt initierat besök bakom kulisserna i en värld som många drömmer om, men få känner till på riktigt.

Medelbetyg: 4 (3 röster)

Bok recensioner av Modellsommar :

KSA 2008-02-06 23:05
Jag tycker den här boken var väldigt bra. Jag började läsa den lite ointresserat, en supermodells historia, men fann den snart väldigt fängslande och skriven med ett vackert språk. Den berättar halvt biografiskt om hur Paulina kommer till Paris som femtonåring och hur hon ska försöka ta sig fram som modell. Hon är en trasig person med en komplicerad uppväxt, osäker i sin självkänsla och ständigt sökande efter bekräftelse vilket utnyttjas av andra. Hon hamnar snart i ett destruktivt ekorrhjul där hon försöker döva sin smärta med sprit och droger. Berättelsen handlar om hur hon går från barn till en mognare individ. Hon berättar med distans, empati och stor självinsikt. Det var svårt att lägga den ifrån sig. Läs den!

bonadea 2008-10-15 11:53
En bok som beskriver modellivets baksidor, skriven av Paulina Porizkova som själv har jobbat som super modell. Det får mig komma ihåg att något liknade redan har skrivits av en annan supermodell, år 1994 kom Swan skriven av Naomi Campbell som handlar om unga tjejer inom modebranchen. ModellSommar är en okej bok, jag har svårt att tycka om huvudpersonen Jirina Radovanovicova en trasig tjej med dåligt självförtroende och jag tycker inte hon verkar så sympatisk. Det är underhållande läsning men så fort man lägger ifrån sig boken så tänker man inte mer på det, det är läsning utan känslor

verran 2011-12-10 13:43
en lättläst bok om hur det är att komma som ung till Paris och vara modell där. Författaren som själv varit modell ger målande beskrivningar om jobbet och det hade varit mycket spännande och veta vad som är från hennes liv och vad som är fiktion i boken..

Skriv egen bokrecension till Modellsommar