Pianisten

Författare: Wladyslaw Szpilman
Ämnesord: krig
ISBN: 9789170021138

Warsawa den 23 september 1939. Den unge pianisten Wladyslaw Szpilman spelar Chopins Nocturne i Polens radio. Utanför huset har de tyska bomberna börjat falla. Nazisterna tar makten och skräckvåldet inleds. Den judiska befolkningen trängs ihop i gettot och transporterna till förintelselägren blir en del av vardagen. De flesta av Szpilmans vänner och hela hans familj utplånas, men som genom ett mirakel överlever han själv- räddad av en tysk officer. När Polens radio återigen öppnar sina sändningar 1945 spelar han på nytt Chopins Nocturne. Boken innehåller även utdrag ur den tyske officeren Wilm Hosenfelds dagböcker samt en efterskrift av Wolf Biermann.
Medelbetyg: 4,62 (8 röster)
Bok recensioner av Pianisten :
2004-03-24 16:39
Har läst en del förintelsen- biografier, men ingen har gripit mig som Pianisten. Språket är relativt enkelt, men det kanske är därför det är så lätt att sätta sig in i hans lidande samtidigt som hemska scenarion målas upp framför en när man läser boken. Absolut läsvärd!
2004-04-13 10:00
Mycket stark och gripande! Enkelt skriven, brutaliteterna i Warzawas getto skildras rättframt och ibland ganska kortfattat. Men det bidrar till att det känns väldigt äkta. En otäck bok, speciellt när man betänker att dessa fruktansvärda grymheter faktiskt har ägt rum i verkligheten.
2005-10-22 10:27
Det är en grym berättelse man får läsa. Grymma handlingar som utspelas mot en befolkning. Författaren beskriver rätt fram utan några större omsvep vad som hände honom och hans familj under andra världskriget. När man läser boken så börjar man tappa modet om mänskligheten. Men detta uppvägs lite senare i boken då goda krafter hjälps åt i denna ohyggliga värld.

Mycket läsvärd och stark skildring.
2005-11-23 07:46
Detta är en sann skildring om en ung mans kamp och överlevnad i Polen under andra världskriget. Usch, vilka vidrigheter som skedde! Det är en stor bedrift att det faktiskt fanns de som överlevde.

Händelserna beskrivs väldigt sakligt och utan några större känsloyttringar. Jag hade kanske velat ha lite mer beskrivningar och känslor med. I efterordet i boken tar man upp just den här frågan och har förklaringen att författaren när han skrev boken givetvis var tagen av allt vad han genomgått under krigsåren.

Trots allt är ju boken väldigt gripande och rörande och när man tänker på att detta faktiskt har hänt så får man gåshud.
2006-07-31 14:04
En mycket betydelsefull bok för framtiden och det förflutna, jag hoppas många läser denna boken för att förstå smärtan som många fick lida för att under andra världskriget. Boken är mycket välskriven, och den berör en mycket kasnke mest att den är en sann historia.
2009-02-15 23:39
Wladyslaw Szpilman var en lovande ung pianist som spelade för polsk radio när Tyskland invaderade Polen. Szpiliman och hans familj var av judisk börd och tvingades bosätta sig i de, av nazisterna inrättade, judiska gettot i Warsawa. Länge förblev den lilla familjen intakt tack vare Szpilimans inflytande och popularitet. Efter att det judiska rådets ordförande Adam Cerniakow tagit livet av sig (efter att ha tvingats skicka gettots föräldralösa barn in i döden) försämrades läget. Hela Szpilimans familj greps och deporterades till dödsläger. I sista stund lyckades Wladyslaw undkomma nazisterna. Under flera månader gömmer han sig i ett krigshärjat Warsawa med hjälp av människor som gömmer honom - trots att det är belagt med dödsstraff. Mot slutet av kriget är staden tom så när på tjuvar och gömda judar. Szpilman lyckas dock springa rakt in i en tysk officer. Oväntat nog är det tack vare denna tysk som Szpiliman lyckas överleva resten av kriget.

"Pianisten" blev en oscarsbelönad film under regissören Roman Polanskis rosade händer. Själv tyckte jag filmen var fruktansvärt tråkig. Det var därför jag inte hade några högre förväntningar på boken. Men där kom min pessimism på skam för boken var fantastisk. Den skrevs direkt efter krigsslutet vilket ger en autentisk känsla. Författaren hade inga författarambitioner men det märks hur han ser på händelserna i gettot och det krigshärjade Warsawa med konstnärens blick. Han ser människan, precis som Primo Levi. Beskrivningarna av gettot är bland det vackraste jag läst. Szpilman lyckas ta fram nyanserna i lidande och skruva till det med ironiska betraktelser och kommentarer. Första delen av boken var en självklar femma. Sen tyckte jag att nivån sänktes. Det är ofattbart att Szpilman överhuvudtaget lyckades överleva de sista månaderna. Jag tycker att det märks i boken hur den fysiska överlevandet tar över och suddar ut Szpilmans kreativa sätt att betrakta världen. Det är intressant i sig, som en psykologisk effekt - men nivån den litterära nivån sjunker lite och berättarglädjen försvinner. Dock tillkommer i nya utgåvan något som definitivt tillgodoser läsaren med nytt intressant material. Här finnes nämligen dagboken av densamma tysk som räddade Szpilman. Denna var en märklig man som skickade sina dagboksanteckningar som i sig innehåller så pass mycket negativa reflekteringar om nazismen, att de hade om de upptäckts - lett till att officeraren dömts till högförräderi många gånger om. Att läsa dessa anteckningar som vittnar om en stark humanism och rättrådighet är befriande. Alla tyskar var inte samma. Det fanns de som förstod vad deras regim faktiskt gjorde och de konsekvenser detta skulle ge. Detta tillägg höjer boken återigen till en stark femma. Mitt slutgiltiga omdöme blev också just det.

2009-05-03 16:03
Wladyslaw Szpilman var en av de få judar som levde kvar i Warsawa under hela kriget. Under flera år levde han i gettot tillsammans med sin familj, men när dessa transporterades vidare till Treblinka räddades han kvar och skyddades av vänner och polacker som beundrade honom för hans musik.
Och när jag läser Pianisten känner jag släktskap med Primo Levis överlevnadshistoria i ”Är detta en människa”. Primo Levi överlevde inte på grund av stark överlevnadsdrift utan ren och skär tur. Szpilman har visserligen mycket mer överlevnadsdrift, men också oerhört mycket tur. Hade han inte haft så goda vänner, och så goda fiender – hade inte heller han klarat sig.

Pianisten är en kort bok. Den är inledningsvis mycket intensiv och avslutningsvis mycket tankfull. Med en kompositörs konstnärsögon ser Szpilman sin omgivning och kan förmedla skönhet även i det största lidande. Elinleticia har i sin recension av boken Shoah (som är en de böcker som bäst fångat förintelsen) sagt: ”Jag kan inte likna den här boken vid något annat än en symfoni, en grym och storslagen sådan.” På samma sätt skulle man nog kunna förklara Szpilmans förmåga att plocka ut de smärtsamma bilder med vilka han komponerar sin bok. Han skriver inte en bok – han komponerar den.
2011-04-03 10:57
Vad jag gillar allra mest med boken är att den är sorglig utan att vara sentimental. Författaren skildrar händelserna och beskriver dem in i minsta detalj på ett ärligt och okonstlat sätt. Boken är nästan objektiv - trots att det är en självbiografi som handlar om ett av de mest hemska kapitlen i människans världshistoria.

För övrigt vill jag bara säga att jag höjer mitt glas åt Wilm Hosenfeld och att jag är glad över att det finns människor som honom.

"

Skriv egen bokrecension till Pianisten